منوچهر محمدی:

تواضع، مهمترین خصوصیت اخلاقی کارگردان بازمانده بود/ دور کردن سیاست از سینما مهمترین ویژگی کاری او بود

سیف الله داد از هر گونه حسادت به دور بود و برخلاف بعضی از کارگردانها که از موفقیت همکاران خود ناراحت می شوند همیشه دوست داشت که همکارانش در کار خود موفق باشند.
کد خبر: ۱۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۸ - 27July 2013

تواضع، مهمترین خصوصیت اخلاقی کارگردان بازمانده بود/ دور کردن سیاست از سینما مهمترین ویژگی کاری او بود

منوچهر محمدی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس گفت: سیف الله داد انسانی بود معتقد به مبانی دینی و مذهبی که این اعتقاد در رفتار و کردارش بروز و ظهور داشت، با توجه به دوستی بیست و چند ساله ای که با او داشتم معتقدم که اعتقادات و باورهای مذهبی در وجودش نشسته و ته نشین شده بود و این ته نشینی در قالب رفتار دینی بروز می کرد.

وی افزود: تواضع، مهمترین خصوصیت اخلاقی سیف الله داد بود. به هیچ وجه درخواست کمک را رد نمی کرد و با کمال میل به فیلمسازان جوانی که می خواستند فیلم اولشان را بسازند یا فیلم کوتاه بسازند کمک می کرد. بسیاری از فیلمسازانی که امروز صاحب نام شده اند از شاگردان سیف الله داد هستند.

تهیه کننده فیلم "حوض نقاشی" اظهار داشت: در حوزه فیلمسازی و به خاطر رقابت تنگاتنگی که برای فیلمسازی وجود دارد گاهی حسادت هایی را از طرف برخی کارگردانها می بینیم، اما سیف الله داد از هر گونه حسادت به دور بود و برخلاف بعضی از کارگردانها که از موفقیت همکاران خود ناراحت می شوند همیشه دوست داشت که همکارانش در کار خود موفق باشند.

تهیه کننده فیلم "زیرنور ماه" تصریح کرد: او همیشه نیمه پر لیوان را می دید و همیشه و در همه حال نسبت به همه چیز و همه کس حسن نیت داشت، اصلا دنبال تجسس در زندگی افراد نبود، اگر هم به او می گفتی که فلان شخص فلان نیت بد را دارد نمی پذیرفت و اصلا دنبال مچ گیری و این حرفها نبود.

وی افزود: تا آنجا که من اطلاع دارم اصلا تمایل نداشت که پست معاونت سینمایی را بپذیرد، اما به لحاظ این که تحت فشار بود این پست را پذیرفت و به بهترین شکل ممکن معاونت سینمایی را اداره کرد. دور کردن سیاست از سینما بهترین عملکرد او در معاونت سینمایی است.

تهیه کننده فیلم "طلا و مس" اذعان داشت: در دوره ای که سیف الله داد معاونت سینمایی بود تقریبا هیچ تنشی بین خانه سینما و معاونت سینمایی وجود نداشت. سیف الله داد همه فیلمسازان مستعد را دورهم جمع کرد و به آنها بها داد تا آثار بسیار خوبی را تولید کنند، اختلافات بین تهیه کننده ها را حل کرد و بسیاری از کارهای سینمایی را به اهالی خانه سینما سپرد.

منوچهر محمدی ادامه داد: او پنجاه الی شصت تن از بهترین های سینمای ایران را تحت عنوان شورای عالی سینما دورهم جمع کرد و از اینها مشورت می گرفت، می گفت اینها مجلس سینمای این مملکت هستند و در تصمیمات باید از نظر اینها استفاده کرد. این دوستان هم در جلسه دور هم جمع می شدند و خیلی راحت انتقاد می کردند و نظرات و پیشنهادات خود را بیان می کردند.

لازم به ذکر است، فیلم "کانی مانگا" با موضوع دفاع مقدس و فیلم "بازمانده" با موضوع فلسطین از بهترین و به یاد ماندنی ترین آثار سیف الله داد هستند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار