در نشست هم‌اندیشی نهمین دوره جایزه ادبی یوسف مطرح شد؛

«مازندران» میزبان «جایزه ادبی یوسف»/ بر شاخصه‌های بومی و محلی داستان دفاع مقدس تاکید داریم

سرهنگ عباس بایرامی،رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، استان مازندران را میزبان نهمین دوره «جایزه ادبی یوسف» معرفی کرد و گفت: در جایزه یوسف بر شاخصه‌های بومی و محلی داستان دفاع مقدس تاکید داریم.
کد خبر: ۴۳۳۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶ - 28December 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست هم‌اندیشی نهمین دوره جایزه ادبی یوسف (داستان‌های کوتاه دفاع مقدس و مقاومت)، با حضور سرهنگ «عباس بایرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، سرهنگ «مهدی فاطمی» معاون ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، «هادی خورشاهیان» دبیر و «رضا میربابا» دبیر اجرایی ستادی این رویداد برگزار شد.

در ابتدا، سرهنگ «مهدی فاطمی» معاون ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به رویکرد جدید بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در برگزاری کنگره‌های ادبی دفاع مقدس پرداخت و اظهار داشت: کنگره‌های ملی شعر، جایزه ادبی یوسف و اتفاق انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس ازجمله رویداد‌های مهم حوزه دفاع مقدس هستند که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس متولی آن‌هاست. رویکرد ما برگزاری این رویداد‌ها در استان‌های کشور است لذا بخاطر حضور فعال استان مازندران در دوره پیشین این رویداد، تصمیم گرفته شد مازندران میزبان دوره نهم جایزه یوسف باشد لذا دبیر اجرایی این دوره مدیرکل اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس این استان خواهد بود.

وی در ادامه به تشریح روند انجام شده در جریان نهمین دوره جایزه ادبی یوسف پرداخت و افزود: فراخوان و شیوه‌نامه نهمین دوره جایزه ادبی یوسف در سطح استان‌ها منتشر شده است که امیدواریم شاهد دریافت آثار خوب و کیفی باشیم. علاقه‌مندان و داستان‌نویسان کشورمان می‌توانند تا ۳۰ دی‌ماه آثارشان را به دبیرخانه این رویداد در دفاتر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان‌های سراسر کشور ارسال کنند.

معاون ادبیات و تاریخ دفاع مقدس حمایت از نوقلمان را مهم‌ترین هدف جایزه ادبی یوسف دانست و تصریح کرد: جایزه ادبی یوسف ضمن تلاش برای حمایت از نوقلمان، حتماً رویکرد کیفی دوره‌های گذشته را در دستور کار ادامه می‌دهد.

میربابا: توجه جایزه یوسف به ادبیات کودک و نوجوان

رضا میربابا در ادامه در سخنان کوتاهی عنوان کرد: جایزه ادبی یوسف هر دوره نگاه ویژه‌ای داشته است و پیشنهاد می‌شود در این دوره توجه خاصی به حوزه داستان کوتاه کودک و نوجوان داشته باشد چراکه این بخش همواره مورد کم توجهی قرار گرفته است.

بایرامی: بر شاخصه‌های بومی و محلی داستان دفاع مقدس تاکید داریم
سرهنگ «عباس بایرامی» در ادامه این نشست با بیان اینکه مدیریت برگزاری جایزه ادبی یوسف برعهده مجموعه معاونت ادبیات این سازمان است، عنوان کرد: رضا میربابا دبیر اجرایی ستادی این رویداد خواهد بود؛ همانطور که می‌دانید این جایزه به نام «شهید یوسف ملک‌شامران» است، ایشان زمانی که عضو جهاد سازندگی بودند در مناطق روستایی داستان‌نویسی و نقاشی به بچه‌ها آموزش می‌دادند، نام‌گذاری این رویداد به اسم این شهید نشان می‌دهد رویکرد درستی وجود داشته و همین موضوع نقطه قوت این جایزه است.

وی از زحمات مرحوم امیرحسین فردی، حسین فتاحی، خسرو باباخانی، کامران پارسی‌نژاد، جعفری مقدم، رحیم مخدومی و مسعود امیرخانی که از سال ۱۳۸۵ دبیری این رویداد را برعهده داشتند تشکر کرد و ضمن اشاره به میزبانی استان مازندران از جایزه ادبی یوسف گفت: اگر فضای بیماری اجازه دهد مراسم پایانی این رویداد به صورت حضوری انجام خواهد گرفت.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بر لزوم ارتباط با انجمن‌های ادبی تاکید کرد و اظهار داشت: ما در این رویداد با تبلیغات درست می‌توانیم سطح استقبال را افزایش دهیم البته در دوره‌های قبل با میزبان استقبال نویسندگان نشان داده شده که جایزه یوسف جایگاه ویژه‌ای در بین نوقلمان دارد لذا ما بر شاخصه‌های بومی و محلی داستان دفاع مقدس تاکید داریم.

بایرامی گزارشی از تعداد آثار داوری شده در هشت دوره جایزه ادبی یوسف ارائه کرد و گفت: ما در دوره اول این رویداد از ۹۱۰ میزبانی کردیم که در دوره بعد آثار به ۹۳۵ داستان رسیده است. دوره سوم با یک رشد خوب آثار به ۱۲۵۰ اثر رسیده بود، اما در دوره چهارم با ۸۲۵ اثر، تعداد آثار نزولی بوده است. در دوره پنجم تعداد آثار ۶۲۰ بود، دوره ششم ۶۰۰ اثر و دوره هفتم ۱۰۲۵ و دوره آخر ۲۵۰۰ داستان را میزبانی کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: کتاب‌های منتشر شده جایزه ادبی یوسف خیلی موثر و تاثیرگذار بوده‌اند که قصد داریم در این دوره حتماً آثار را به‌چاپ برسانیم؛ این جایزه در داخل استان‎ها باعث توانمندسازی شده چراکه هر استان به سمت برگزاری دوره‌های آموزشی رفته‌ است که باید ما این فعالیت‌ها را ساماندهی کنیم.

در پایان این مراسم «مسعود امیرخانی» دبیر دوره هشتم جایزه ادبی یوسف به صورت مجازی به گفت‌وگو با دبیر جدید این رویداد پرداخت و نقطه نظرات خود را درباره دوره نهم جایزه ارائه داد و همچنین حکم هادی خورشاهیان به‌عنوان دبیر علمی هشتمین دوره جایزه یوسف به وی تقدیم شد.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار