مدیر مرکز مستند سوره:

مستندسازان ایرانی آثار درجه یکی تولید می‌کنند

فریادرس با تاکید براینکه مستندسازان ایرانی آثار درجه یکی تولید می‌کنند، گفت: از حیث تولید در کشور، این قابلیت را داریم که بگوییم اگر امکانات تکنیکی در اختیار مستندسازان باشد می‌توانند در هر زمینه و ژانری بهترین مستند‌ها را تولید کنند.
کد خبر: ۴۸۹۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷ - 19November 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «یاسر فریادرس» مدیر مرکز مستند سوره در آستانه برگزاری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» درباره این رویداد و جایگاه سینمای مستند ایران، اظهار داشت: به نظرم سینمای مستند ما در این سال‌ها خیلی پیش‌روتر از سینمای داستانی بوده و جایگاهش خودش را هم بار‌ها چه در جشنواره‌ها و چه در تلویزیون و در عرصه‌های مختلفی که توانسته نمایش داشته باشد، ثابت کرده است و دیگر حالا بعد از گذشت سال‌ها، سینمای مستند برای مخاطب جایگاه ویژه‌ای دارد.

فریادرس با تاکید بر اینکه «هرچند که زیرساخت مناسبی برای پخش مستند وجود ندارد و ما به شدت با مشکل پخش در فضای مستند مواجهیم.» ادامه داد: جشنواره سینماحقیقت یکی از فضا‌هایی است که باید تقویت شده و بیش از پیش جدی گرفته بشود تا بتواند اهمیت سینمای مستند را به نمایش بگذارد. هرچند که تلاش‌هایی شده و طی سال‌های اخیر، این جشنواره رشد قابل توجهی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه به دلیل کرونا، اکران‌های جشنواره‌ای بسیار آسیب دید. اما به طور کلی فضای مدیریتی که بر جشنواره سینماحقیقت حاکم شده فضای رو به رشد و مثبتی بوده و توانسته فرصت نمایش بسیاری از کار‌هایی را فراهم کند که در سال‌های گذشته جای خالی‌اش را در سینماحقیقت می‌دیدیم و فرصت برابری برای نمایش آن‌ها وجود نداشت.

مدیر مرکز مستند سوره با اشاره به چالش‌ها و مشکلاتی که سینمای مستند با آن‌ها مواجه است، گفت: دوستان تولیدکننده، اصلی‌ترین معضل‌شان را برآورد مالی می‌دانند؛ شاید برآورد یک فیلم مستند حتی یک بیستم یک کار داستانی هم نباشد. علی‌رغم اینکه تولید مستند سختی‌های خاص خودش را دارد و همین هم باعث شده متاسفانه خیلی از مستندسازانی که آثار درجه یکی هم تولید کرده‌اند دچار مشکلات معیشتی باشند.

فریادرس با اشاره به این واقعیت تلخ که «مستندسازی که باید به فکر تولید باشد الان درگیر معیشت است.» تصریح کرد: بنابراین برآورد مالی مساله بسیار مهمی است، اما از حیث تولید در کشور، این قابلیت را داریم که بگوییم اگر امکانات تکنیکی در اختیار مستندسازان باشد می‌توانند در هر زمینه و ژانری بهترین مستند‌ها را تولید کنند. ضمن اینکه در هر ژانری هم به سبک خودشان رسیده‌اند و حرفی برای گفتن دارند.

وی ادامه داد: به نظر من، مساله ما در فضای مستند، دیگر مساله فرم نیست. چون همه مستندسازان درجه یک ما که تعدادشان هم کم نیست، کارهایشان قابل رقابت با آثاری است که در عرصه بین‌المللی می‌بینیم؛ به شرطی که امکانات و تکنیک در دسترس‌شان باشد.

فریادرس در پایان با ذکر مثالی خاطرنشان کرد: اگر مستندسازان حیات وحش ما امکاناتی مشابه مستندسازان خارجی را داشته باشند، خروجی خیلی بهتری می‌توانند ارائه بدهند. اگر می‌بینیم در بعضی از حوزه‌ها از حد جهانی عقب‌تر هستیم دلیلش نبودن امکانات است اگرنه از حیث توانایی مستندسازان، در سطح ویژه‌ای هستیم و مستندسازان ما می‌توانند آثار درجه یکی تولید کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار