شاعر و منتقد ادبی در گفت‌وگو با دفاع‌‎‌پرس:

شعر انقلاب حرکت‌آفرین و روشنگر است/ مردم با شعر وارد صحنه اجتماع می‌شوند

شرفشاهی با تاکید بر اینکه شعر انقلاب حرکت آفرین است، گفت: شعر انقلاب در تاریخ ادبیات جهان شعری حرکت آفرین، ستم ستیز، بیدارگر و روشنگر است که موجب می‌شود مردم از حالت بی‌تفاوتی خارج و وارد صحنه اجتماع شوند.
کد خبر: ۵۲۸۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 14June 2022

«کامران شرفشاهی» شاعر و منتقد ادبی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به سالروز درگذشت حمید سبزواری اظهار داشت: متأسفانه پس از درگذشت چهره‌های ادبی و هنری جامعه، به تدریج غبار فراموشی بر نام و یاد و آثار این عزیزان می‌نشیند.

وی برگزاری یادبود برای هنرمندان درگذشته را قدردانی از زحمات و خدمات فرهنگی و هنری آن‌ها دانست و عنوان کرد: خوب است که اصحاب فرهنگ و رسانه با برنامه‌های یادبود، یاد این عزیزان را همچنان تازه نگه داشته و مدیران فرهنگی نیز با تجدید چاپ آثار آن‌ها شکاف ایجاد شده را پر کنند.

این شاعر و منتقد ادبی کشورمان در تعریف شعر انقلاب گفت: شعر انقلاب فقط خاص سرزمین ما نیست بلکه گونه‌ای از شعر حماسی است که در ملل دیگر جهان نیز شاهد چنین آثاری بوده و هستیم.

شرفشاهی ادامه داد: شعر انقلاب در تاریخ ادبیات جهان شعری حرکت آفرین، ستم ستیز، بیدارگر و روشنگر است که موجب می‌شود مردم از حالت بی‌تفاوتی خارج و وارد صحنه اجتماع شوند و علیه ظلم و فساد و جلوه‌های عقب ماندگی قیام کنند و تلاش کنند که جامعه برای نسل‌های آینده زیباتر و روشن‌تر و قابل تنفس باشد.

این کارشناس ادبی در مورد حمید سبزواری و جایگاه او به عنوان «پدر شعر انقلاب» گفت: استاد سبزواری اگرچه از سواد آکادمیک چندانی برخوردار نبود، اما طبع بسیار جوشانی داشت و بهره‌مندی ایشان از مادر و پدربزرگ اهل ذوق و با سواد در جوشش و جهش ذوق شاعری او بسیار موثر بود.

وی با بیان اینکه استاد سبزواری از استثنائات روزگار ما بود و از کوره‌ی بسیاری از ناملایمات و شدائد روزگار عبور کرد، افزود: همه سختی‌هایی که استاد از زمان تولد و در طول زندگی تحمل کردند دست مایه‌ای شد تا از ایشان شاعری معترض و با نگرش حماسی که حرف برای گفتن دارد ظهور کند ضمن اینکه مرحوم سبزواری متعلق به سرزمین حماسه و انقلاب (سربداران) بود که این موضوع نیز در روحیات ایشان تاثیر بسزایی داشت.

این شاعر برجسته کشورمان در رابطه با عاشقانه‌های استاد سبزواری در قالب غزلیات گفت: اگرچه جلوه سرود‌های حماسی استاد بر دیگر آثار ایشان سایه انداخته، اما استاد شعر‌های اخلاقی، آئینی، اجتماعی و عاشقانه‌های زیادی با مضامین مختلف سروده‌اند و لذا جا دارد که افراد در حوزه‌های پژوهشی و نماهنگ سازی این آثار را نیز مورد توجه بیشتری قرار دهند تا این جلوه از شخصیت استاد بیشتر شناخته شود.

شرفشاهی خاطرنشان کرد: استاد سبزواری در مبحث سرود‌های انقلابی و سرود‌های دفاع مقدس سهم غیرقابل انکاری دارد و رویکرد جامعه به ایشان هم این قضیه را پررنگ می‌کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار