رئیس پلیس راهور فراجا در جمع خبرنگاران خبر داد؛

فرسودگی ۸۰ درصد ناوگان مسافربری در شهر‌ها/ افزایش ۹ درصدی تصادفات

سردار هادیانفر گفت: امروز ۸۰ درصد ناوگان مسافربری در شهر‌ها در سن فرسودگی است و متاسفانه نوسازی در این زمینه صورت نگرفته است.
کد خبر: ۵۶۱۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳ - 14December 2022

فرسودگی ۸۰ درصد ناوگان مسافربری در شهر‌ها/ افزایش ۹ درصدی تصادفاتبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، سردار «کمال هادیانفر» رئیس پلیس راهور انتظامی کشور صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه مراسم آغاز طرح ترافیک زمستان که در دانشگاه علوم انتظامی امین برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز رزمایش طرح زمستانی با حضور روسای و نمایندگان هشت دستگاه مسئول برگزار شد؛ همچنین ۷۸ هزار نفر نیرو از این هشت دستگاه در استان‌هایی که شرایط ناپایدار جوی و ۱۱۱ گردنه برف گیر انجام وظیفه می‌کنند.

سردار هادیانفر ادامه داد: در این طرح از ظرفیت خودرو‌های سبک، سنگین و بالگرد استفاده خواهد شد تا از تصادفات پیشگیری کنیم.

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: همکاری مردم در فصل زمستان بسیار مهم است و باید از سفر‌های غیرضروری در شرایط ناپایدار جوی پرهیز کرده و از وسایل ایمن و سوخت کافی و تجهیزات استفاده کنند.

وی اضافه کرد: ما به پلیس راه و راهنمایی و رانندگی هر محوری ابلاغ کردیم در صورت ریزش کوه، بهمن و لغزندگی معبر با اطلاع رسانی جاده مسدود شود و اجازه تردد داده نشود تا شرایط پایدار شود.

رییس پلیس راهور انتظامی کشور با بیان اینکه مردم به اطلاع رسانی پلیس توجه داشته باشند، گفت: داشتن زنجیر چرخ در سفر‌ها الزامی است و باید تجهیزات سفر همراه داشته باشند؛ همچنین بستن کمربند ایمنی الزامی است اکثریت تصادفات که سرنشینان از کمربند استفاده کرده اند غالبا فوتی نداریم.

سردار هادیانفر اظهار داشت: ۸۲ درصد علت تصادفات سرعت، سبقت غیر مجاز، خستگی و خواب آلودگی و عدم توجه به جلو است و هموطن به این موضوع توجه داشته باشند.

وی درباره نقاط حادثه خیز گفت: دو هزار نقطه حادثه خیز در شهر‌ها و حدود سه هزار و  ۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز جاده‌ها وجود که امروز حدود ۴۹۷ نقطه اصلاح شده است؛ باید دولت حمایت جدی در این خصوص داشته باشد تا وزارت راه با منابعی که در اختیارش قرار می‌گیرد این نقاط حادثه خیز رفع شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: همه هشت دستگاه برای کاهش تصادفات تلاش می‌کنند، اما با توجه به اینکه ۳۵ درصد افزایش تردد را داریم و با توجه به رشد جمعیت و وسایل نقلیه و اینکه هنوز گام جدی را در بحث کیفیت خودرو از خودروسازان ندیده ایم در هشت ماه اخیر در تصادفات ۹ درصد افزایش داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه پنج عامل اصلی نقش انکارناپذیر در کاهش تصادفات دارد، گفت: مدیریت کلان مهمترین نقش را در این پنج عامل دارد و امیدواریم با اقدامات و حمایت‌های دولت همانطور که اعلام کرده‌ایم در برنامه هفتم ۵۰ درصد کاهش تصادفات را داشته باشیم قطعا دست یافتنی است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره آلودگی هوا گفت: این یک بحث اساسی است امروز ۸۰ درصد ناوگان مسافربری در شهر‌ها در سن فرسودگی است و نوسازی اتفاق نیفتاده است؛ امروز ۱۲ و نیم میلیون موتور در حال تردد هستند که ده میلیون موتورسیکلت کاربراتوری و دودزا است و نوسازی صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: امروز میانگین تردد خودرو‌های سواری یک و نیم نفر است یعنی اکثر خودرو‌های درون شهری یک نفر سرنشین دارد که در هیچ جای دنیا اینطوز نیست و در شرایط این چنینی باید شاهد چنین آلودگی باشیم.

سردار هادیانفر با اشاره به قانون هوای پاک گفت: در ماده ۸ قانون هوای پاک در دولت قبل تکالیف انجام نشده که در این دولت در حال انجام است.

وی اضافه کرد: متاسفانه با شکایت یک نفر به دیوان عدالت اداری سن فرسودگی حذف شده است و از سوی دیگر هیچ برنامه‌ای برای اسقاط خودرو وجود ندارد؛ خودرویی که ۵۰ سال سن دارد با یک معاینه فنی ۵۰ سال دیگر هم می‌تواند بچرخد.

وی تصریح کرد: امروز ۳۸ میلیون وسیله نقلیه در کشور می‌چرخد و جاده‌ها و خیابان‌ها کشش این همه خودرو را ندارد اگر اسقاط خودرو در دستور کار مجلس و دولت نباشد هر روز شاهد ترافیک و آلودگی هوا هستیم.

وی تاکید کرد: در تهران ۱.۸ میلیون وسیله در تهران باید تردد کند نه بیش از پنج میلیون وسیله نقلیه؛ سالانه با واردات خودرو دو میلیون خودرو به چرخه ترافیک اضافه می‌شود، اما خروج کمتر از دو هزار تا است آن هم با گواهی نامه صوری نه واقعی.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: این خسارت‌های تعطیلی بیش از آن چیزی است که اسقاط خودرو هزینه دارد و باید دولت و مجلس ورود جدی در این زمینه داشته باشند.

انتهای پیام/ ۲۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار