تشریح جزئیات همایش‌های علمی و پژوهشی رضوی

طی یک نشست خبری جزئیات همایش علمی و پژوهشی رضوی با حضور دبیران بخش‌های مختلف و ‌ همچنین مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) تشریح شد.
کد خبر: ۵۷۷۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷ - 05March 2023

تشریح جزئیات همایش‌های علمی و پژوهشی رضویبه گزارش گروه فرهنگ و دفاع‌پرس، «مرتضی سعیدی‌زاده» مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در نشست خبری همایش‌های علمی و پژوهشی رضوی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از آثار ارسالی به بخش‌های مختلف بیستمین همایش بین‌المللی امام رضا (ع)، اظهار کرد: تلاش ما براین بوده است که در اختتامیه بیستمین همایش بین‌المللی امام رضا (ع) از تولیدات این دوره رونمایی کنیم، تمامی بخش‌های ما امسال محصولاتی دارند که هرکدام در مراسم اختتامیه قابلیت عرضه داشته باشد رونمایی و در غیر این صورت هرمحصولی که آماده نباشد در افتتاحیه دوره بعدی ر‌ونمایی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: همایش علمی پژ‌وهشی رضوی بخشی با عنوان گفت‌وگو ادیان و مذاهب دارد که با حضور شخصیت‌های تو‌حیدی در استان اردبیل برگزار خو‌اهد شد که از موضوع فراخوان جدا خواهد بود. این همایش در خردادماه سال آینده در اردبیل برگزار می‌شود.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) بیان کرد: یکی از چالش‌هایی امروز ما ارتباط معارف اهل‌بیت (ع) با حوزه فرهنگ و هنر است، در همین تئاتر کودک و نوجوان در هرمزگان تجربه خوبی داشتیم ولی در همین حوزه با چالش‌های زیادی از منظر معارف رضوی روبرو بودیم.

سعیدی‌زاده بیان کرد: تلاش داریم ارتباط علمی بین جشنواره‌ها و ابزار فرهنگی هنری ایجاد کنیم. برای نمونه در حوزه کودک جشنواره شهر، داستان و تئاتر ‌کودک را داشتیم که خروجی‌های خوبی داشته که امکان استفاده آن در جشنواره‌های دیگر را داریم.

وی افزود: مباحثی همچون مناظرات و حکمرانی اسلامی جزو‌ برنامه‌های راهبردی ما است. سال آینده بین ۴ تا ۱۰ حوزه تخصصی فرهنگی به جشنواره اضافه خواهد شد. البته جشنواره‌های امام رضا (ع) از همایش‌های علمی پژوهشی جدا کرده‌ایم زیرا به دنبال جدا کردن‌ خروجی‌ها با مضامین مختلف هستیم.

بمدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت: پس از آنکه خروجی‌های ما در بخش‌های مختلف رضوی استخراج شد به دنبال رسانه‌ای کردن این‌ خروجی‌ها هستیم. در واقع مساله‌محور بودن در این دوره جزو برنامه‌های ما است.

امیر رجبی مدیر هشتمین همایش بین‌المللی علمی و پژوهشی گفت‌وگو و مناظرات رضوی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه در جامعه امروز مناظره جزو برنامه‌های روز می‌باشد تصریح کرد: آثاری که در هفت دوره گذشته به دبیرخانه ارسال شده است در ۹جلد کتاب منتشر شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۲۷۰۰ اثر در هفت د‌وره گذشته به دبیرخانه ارسال و در این دو‌ره نیز ۱۱۰ مقاله به دبیرخانه ارسال شده که ۲۸مقاله آن برگزیده شده که درقالب کتاب «بوی رضوان» منتشر شده است.

رجبی عنوان کرد: در د‌وره بعدی که فراخوان ارسال می‌شود نیز دبیر علمی خانم عظیمی‌زاده اردبیلی خواهند بود و امید است جامعه دانشگاهی در م‌شوع مناظرات رضویآثار خودشان را ارسال کنند.

در بخش دیگری از این نشست سیاوش یاری دبیر علمی اولین همایش بین‌المللی علمی و پژ‌هشی حکمرانی اسلامی مبتنی بر معارف رضوی با اشاره به اینکه موضوع حکمرانی زخم کهنه بشر است، ابراز کرد: حکمرانی نخستین موضوع انسان‌ها بوده که هیچگاه حل نشده است و از این رو این همایش می‌خواهد این موضوع به چالش بکشد.

وی ادامه داد: ما در دنیا اسلام و به خصوص ایران بیشتر به تبلیغ و تر‌ویج مشغول هستیم و تبیین خیلی پررنگ نیست و از این رو گاها افکار عمومی اقناع نمی‌کنیم. از این رو عنوان همایش ما پژوهشی با یک رویکرد عقلانی است. در طول تاریخ بشر یک پیامبر اکرم(ص) و‌پس از آن امام علی (ع) به مدت کوتاهی حکمرانی کردند. ازهمین چند مورد حکمرانی باید استفاده و الگویی را ارائه کنیم.

یاری خاطرنشان کرد: امید است با این همایش بتوانیم آثاری را مطرح کنیم که بتواند مساله اصلی بشر که حکومت است را به خوبی با یک الگو اسلامی مطرح کند.

در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام سعید حسنی دبیر علمی چهارمین همایش اخلاق و سبک زندگی اسلامی مبتنی بر سیره رضوی با بیان اینکه اولین موضوع ما هویت ایرانی اسلامی ‌است، تصریح‌ کرد: در این همایش تحقیقات بنیادی و‌ کاربردی در دو بخش به صورت‌ مجزا برگزار می‌شود.

وی در پایان گفت: در تحقیقات بنیادی سعی کردیم سبک درست زندگی ایرانی اسلامی و راه‌های رسیدن به آن ‌‌را بیان‌ کنیم اما در بخش کاربردی به دنبال این هستیم که کارشناسان تحقیقات خودشان‌ را ارائه کنند. از این رو حول محورهای هویت فردی و جمعی، خانواده و‌ جنسیت، زندگی شهری و آموزش و تربیت به دنبال راه‌ کار هستیم.

در پایان این نشست خبری از چهار پوستر بخش‌های علمی و پژوهش رضوی رونمایی شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار