رئیس سازمان جهاد دانشگاهی گیلان:

شهادت «ناصر پیروی» در راه مبارزه با جنگل‌خواری بود

«مسکنی» حفاظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی را مرهون فداکاری و جانفشانی جنگلبانان و محیط‌بانانی همچون شهید «ناصر پیروی» دانست و گفت: شهید «پیروی» در راه مبارزه با فساد و جلوگیری از تجاوز به انفال الهی به شهادت رسید.
کد خبر: ۵۸۵۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳ - 27April 2023

شهادت «ناصر پیروی» در راه مبارزه با فساد و مبارزه با جنگل‌خواری بودبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، «حمیدرضا مسکنی» رئیس سازمان جهاد دانشگاهی گیلان در نشست هماهنگی عصر خاطره محیط‌بانان و جنگلبانان تحت عنوان «مهر بان» همزمان با هجدهمین سالگرد شهادت «ناصر پیروی» جنگلبان گیلانی، طبیعت را مظهر قدرت لایزال خداوند دانست و اظهار داشت: محیط زیست و منابع طبیعی آیه‌های الهی هستند و حفاظت از آنها اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی جنگل و دریا و تالاب و کوه و... را از ثروت‌های ملی دانست و تصریح کرد: حفاظت، بهره‌برداری عادلانه و عدم تخریب این ثروت عظیم وظیفه شرعی و قانونی همه ماست.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی گیلان جنگل را یادآور مبارزه علیه استبداد و خودکامگی دانست و بیان کرد: جنگل‌های گیلان نماد رویدادهای ایثارگرانه بوده و با نهضت میرزا کوچک‌خان گره خورده است و لذا امروز بیش از همیشه به آموزه‌های فرهنگی محیط زیستی نیاز داریم.

مسکنی، حفاظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی را مرهون فداکاری و جانفشانی جنگلبانان و محیط‌بانانی همچون شهید ناصر پیروی دانست و متذکر شد: شهید پیروی در راه مبارزه با فساد و جلوگیری از تجاوز به انفال الهی به شهادت رسید.

وی با اشاره به برگزاری همایش عصر خاطره «مهر بان» به همت سازمان جهاد دانشگاهی و حوزه هنری استان و با همکاری ادارات‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: محیط‌بانان و جنگلبانان شبانه‌روزی و با دست خالی از سرمایه‌های ملی ما حفاظت می‌کنند و امیدواریم بتوانیم یاد و خاطره شهید پیروی و پیروی‌ها را زنده بداریم.

رئیس جهاد دانشگاهی گیلان با تاکید بر اینکه باید برای نسل‌های آینده شهید پیروی را به عنوان یک قهرمان ملی معرفی کنیم، گفت: شهید پیروی جان خود را برای حفاظت از کیان کشور و عرصه‌های ملی فدا کرد و امروز همه ما باید پیرو شهید پیروی‌ها باشیم.

سید رسول منفرد، رئیس حوزه هنری گیلان نیز با اشاره به جایگاه انفال در فرهنگ و هویت دینی ایرانی‌ها، اظهارداشت: در دین مبین اسلام درخت به عنوان نماد حیات محیط زیست جایگاه مهم و مقدسی دارد.

وی گفت: شهید ناصر پیروی شهید ملی حفاظت از انفال و مبارزه با جنگل‌خواری است؛ این شهید بزرگوار در دوره‌ای که ریاست اداره منابع طبیعی و آبخیزاری شهرستان ماسال را بر عهده داشت، به خاطر پافشاری بر صیانت از انفال مورد جفای دشمنان محیط‌زیست قرار گرفت و مظلومانه به شهادت رسید.

رئیس حوزه هنری گیلان، تعدی به محیط زیست و منابع طبیعی را یکی از چالش‌های امروز جامعه ما دانست و بیان کرد: پیشتر و بیشتر باید به سراغ شهید پیروی می‌رفتیم تا ارزش و عظمت کار محیط‌بانان و جنگلبانان را به جامعه معرفی کنیم.

وی ادامه داد: اگر شهید پیروی به شهادت نمی‌رسید، در یک گسترده محدود از دست درازی به منابع طبیعی جلوگیری می‌کرد، اما ایشان با شهادتش در گسترده بزرگتری الهام بخش حافظان انفال شد و امروز باید پیام شهید پیروی را به مدافعان محیط زیست و منابع طبیعی در سرتاسر جهان برسانیم.

رئیس حوزه هنری گیلان با بیان اینکه محیط زیست و منابع طبیعی مورد هجوم و تاراج نظام سرمایه‌داری مدرن قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: یاد و خاطره شهید پیروی‌ها را گرامی بداریم و پیام آنان را به جهانیان برسانیم، زیرا انفال فراتر از همه مرزبندی‌هاست.

وی مفهوم «شهید» را یکی از ظرفیت‌های فرهنگی و ادبی انقلاب اسلامی دانست و عنوان کرد: در قالب کتاب و انیمیشن و بازی قصه شهید پیروی را برای کودکان روایت کنیم تا از کودکی با محیط زیست و منابع طبیعی آشنا و نسبت به آن دغدغه‌مند شوند.

منفرد در ادامه از تدوین کتاب تاریخ شفاهی شهید ناصر پیروی به قلم محمد مجیدپور خبر داد و گفت: به زودی سپهر فرهنگی استان و کشور از این کتاب ارزشمند بهره‌مند می‌شود؛ همچنین به زودی از سوی حوزه هنری استان موشن کمیک و سرودی با محوریت شهید پیروی تولید و رونمایی خواهد شد.

در این نشست و همزمان با شب شهادت شهید «ناصر پیروی» از پوستر عصر خاطره «مهر بان» رونمایی شد.

ساعت ۱۶ عصر دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه در سالن اجتماعات محیط زیست استان مراسم خاطره گویی برای این شهید گرانقدر برگزار می‌شود.

شهید پیروی، رئیس اسبق اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ماسال صبحگاه هفتم اردیبهشت ماه سال ۸۴ توسط قاچاقچیان عرصه‌های طبیعی و انفال به شکل مظلومانه تنها در جنگل به شهادت رسید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار