امام جمعه اردبیل:

علما از طمع و حب ریاست پرهیز کنند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: طمع و حب ریاست در شأن جایگاه علما و روحانیون نیست و باید از آن پرهیز کنند.
کد خبر: ۶۰۱۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۷ - 04July 2023

علما از طمع و حب ریاست پرهیز کنندبه گزارش دفاع‌پرس از اردبیل، آیت الله «سید حسن عاملی» نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل ظهر امروز (سه شنبه) در آئین عمامه گذاری طلاب علوم دینی حوزه علمیه اردبیل که در مسجد میرزاعلی اکبر اردبیل برگزار شد، اظهار داشت: اقتدار فرهنگی، اخلاقی و معنوی جامعه مرهون تلاش و مجاهدت‌های علما و روحانیون است که اگر این سه عنصر در جامعه اصلاح شود اقتصاد و سیاست نیز بر ریل واقعی خود قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع تربیت دینی با محوریت خانه و مدرسه خاطرنشان کرد: البته در این مسیر نقش جامعه و حاکمان صالح نیز بی تأثیر نیست و باید شرایط را به نحوی مهیا کنیم تا نسل آینده در بهترین شرایط تربیت یافته و به نقطه اوج اخلاق و معنویت دست یابند.

امام جمعه اردبیل افزود: در طول تاریخ علما و روحانیون با نفس پاک خود به استقلال و عزت کشور و حفظ تمامیت ارضی کمک کرده که مصداق و نمود آن را در نهضت روح الله می‌بینیم که بعد از سال‌های طولانی این کشور را از سرازیری سقوط نجات داد تا ایران آبرو و عزتی مجدد پیدا کند.

آیت الله عاملی خیانت‌ها و جنایت‌های رژیم پهلوی و قاجار را یادآور شد و بیان کرد: شاهان این کشور با وابستگی به بیگانگان تمام سرمایه‌های این کشور را به باد دادند، اما با بیداری علما و روحانیون همواره چراغ روشنگری در این جامعه روشن بوده است.

وی رسالت علما و طلاب را رسالت انبیا و اولیای الهی برشمرد و تصریح کرد: از علما انتظار می‌رود دست به اصلاحات بزرگ اخلاقی و رفتاری بزنند تا بر همین مدار جامعه از ضعف نفسانی، حب ریاست و رذائل اخلاقی پاک و مبرا شود.
امام جمعه اردبیل ادامه داد: طلاب باید به این لباس مقدس خود افتخار کرده و مسئولیت خطیر خود را به شایستگی انجام دهند.

آیت الله عاملی ضرورت رعایت الگو‌های رفتاری و سلوک اجتماعی را به روحانیون و طلاب یادآور شد و بیان کرد: عالم دین باید در برابر دو عنصر شهوت و شبهات با علم و فقاهت بایستد و اجازه ندهد تا جامعه در گرداب شهوت و شبهات به هلاکت برسد.

وی وجود واهمه قدسی را برای علما بسیار ضروری و حیاتی خواند و اظهار کرد: مرجعیت علمی و فقهی مجاز نیستند جامعه را به حال خود رها کنند چرا که در قرآن کریم در معرفی علما از عنوان «راسخون» در علم و عمل یاد شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: هرجا علما حضور دارند در آنجا عیش علم و موت جهل باید نمایان باشد و این فرهیختگان نباید اجازه دهند تا در جامعه بدعت‌ها و منکرات ترویج یابد.

آیت الله عاملی ادامه داد: در طول تاریخ علمای دینی در برابر این بدعت‌ها و منکرات با قدرت واقعی ایستاده اند و اجازه نداده اند تا چنین مسائل و موضوعاتی در جامعه پا بگیرد.

وی اظهار کرد: نیاز امروز مردم پمپاژ معنویت است و در این مسیر علما وظیفه و رسالت سنگینی را برعهده دارند تا خودشان زمینه ساز اعتلای معنوی و ارتقای اخلاق گرایی در جامعه باشند.

امام جمعه اردبیل صواب و پاداش هدایت افراد جامعه را با محوری علما و روحانیون بی حد و حصر توصیف و خاطرنشان کرد: اگر امروز دشمنان اسلام مخالف لباس روحانیت هستند به خاطر همین روشنگری‌ها و هدایتگری هاست.

آیت الله عاملی گفت: طلاب با پوشیدن این لباس وظیفه اصلاح دین و اعتقادات مردم را برعهده می‌گیرند و ما حق نداریم با برخی رفتار‌ها و تفکرات این اعتقادات را خراب کرده و یا بخواهیم با لباس مقدس روحانیت مردم را به دین الهی بدبین کنیم.

وی قداست کار علما و روحانیون را در تطهیر و طهارت جامعه بسیار باارزش خواند و خاطرنشان کرد: در کنار قداست کار علما اخلاص طلاب و روحانیون می‌تواند زمینه ساز اصلاح جامعه باشد.

امام جمعه اردبیل به طلاب جوان توصیه کرد؛ به هیچ وجه با انگیزه غیرالهی به منبر نروند و طرف حساب خود را نه مردم بلکه خداوند بدانند.

آیت الله عاملی گفت: علما باید به جماعت به چشم ایتام آل محمد نگاه کنند و در کنار آن سعی داشته باشند تا وظیفه و رسالت هدایت امت را بدون منت به انجام برسانند.

وی پرهیز از طمع و حب ریاست، توجه به خیرخواهی، رعایت عرفیات و ایجاد جاذبه در منابر را به طلاب جوان توصیه کرد و افزود: مبادا روحانیون از تحقیق و علم دور باشند و یا بخواهند وقت خود را به بطالت و بیهودگی سپری کنند.

امام جمعه اردبیل اظهار کرد: مردم در پای منبر علما و روحانیون مغز و قلب خود را به عالم هدیه می‌کنند تا پرورش عواطف پیدا کند و ما حق نداریم با حرف‌ها و سخنان تکراری و بدون تأثیرگذاری این سرمایه‌ها را به هدر بدهیم.

آیت الله عاملی در پایان سخنان خود حلم، دور بودن از مصلحت سنجی، انذار و تبشیر و خیرخواهی افراد جامعه را به طلاب جوان یادآور شد و از آن‌ها خواست؛ تا در همه امور و فعالیت‌ها به نحوی عمل کنند تا حرکت آن‌ها حسنه جاریه برایشان ثبت و ضبط شود.

در این مراسم مولودی خوانی شده و طلاب جوان مدرسه علمیه اردبیل عمامه بر سر گذاشته و وارد عرصه تبلیغ دینی و ارزش‌های اسلامی شدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار