دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

«قدسیان بر بال ملائک» به فرهنگسرای خاوران آمدند

یادواره گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید غلامرضا آزادی با عنوان «قدسیان بر بال ملائک» شب گذشته با حضور فرماندهان دفاع مقدس، خانواده‌های شهدا و اقشار مختلف مردم در فرهنگسرای خاوران برگزار شد و حال و هوایی ملکوتی به این مرکز فرهنگی و هنری داد.
کد خبر: ۶۰۳۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰ - 13July 2023

به گزارش خبرنگار گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، همانطور که از روز‌ها و هفته قبل خبر برگزاری یادواره «قدسیان بر بال ملائک» گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید غلامرضا آزادی در رسانه‌ها منتشر یافته و بازتاب داده شده بود، شب گذشته شاهد برگزاری این مراسم با حضور فرماندهان دوران دفاع مقدس، خانواده‌های معظم و مکرم شهدا و اقشار گوناگون مردم تهران، در فرهنگسرای خاوران بودیم.

«قدسیان بر بال ملائک» به فرهنگسرای خاوران آمدند

چیزی به ساعت ۱۷:۳۰ عصر چهارشنبه ۲۰ تیرماه نمانده بود و در شرایطی که سالن شهید مطهری فرهنگسرای خاوران مملو از جمعیت مردم و مسئولان بود مراسم گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید غلامرضا آزادی با تلاوتی چند از آیات کلام الله مجید و سپس پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. در ادامه برنامه مجری در سخنانی حال و هوای امشب این فرهنگسرا را بسیار ویژه و خاص دانست و از نهاد‌های مسئول و ذیربط که در برگزاری این مراسم و انجام هماهنگی‌های لازم نقش داشتند تقدیر و تشکر کرد.

در ابتدای این یادواره سردار سرلشکر «محمدعلی جعفری» فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیةالله الاعظم سپاه پاسداران در سخنانی گفت: آیه «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ» فلسفه وجودی برگزاری این یادواره است؛ امروز انقلاب اسلامی و نظام اسلامی مدیون خون شهدا است و اگر جانفشانی‌های شهدا و خانواده‌های آن‌ها نبود ما امروز جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی را در اوج عظمت نمی‌دیدم.

سردار جعفری ادامه داد: شهدای دفاع مقدس جان خود را در راه دفاع از انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی فدا کردند؛ اما همه ماجرا فقط این نبود، اگر وصیت‌نامه‌های شهدا را ببینید اسلام، ولایت‌فقیه و ارزش‌های اسلامی همانند حجاب است.

فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیةالله الاعظم سپاه خاطرنشان کرد: این آیه به ما می‌گوید که شهدا زنده‌اند و در این راه زندگی می‌کنند و در این راه قدم برمی‌دارند تا این اهداف محقق شود. شهدا زنده‌اند؛ یعنی تا زنده بودند با جسم خود به اسلام خدمت کردند و زمانی هم که شهید شدند، با روح خود به اسلام خدمت می‌کنند.

سردار جعفری خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ۵ مرحله دارد که تا امروز ۲ مرحله را با موفقیت سپری کردیم. مرحله اول پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۵۷ بود و مرحله، دوم تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران بود.

وی در پایان گفت: مرحله سوم اسلامی شدن تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های نطام است. البته ۳۰ سالی است که به کندی این مرحله را پیش می‌بریم. مرحله چهارم اسلامی شدن جامعه و مرحله پنجم تشکیل تمدن جهانی اسلامی است.

«قدسیان بر بال ملائک» به فرهنگسرای خاوران آمدند

در بخش بعدی این یادواره شاهد اجرای سرودی بودیم که توسط «گروه نینوا» اجرا شد. از آنجایی که اعضای این گروه سرود را کودکان و نوجوانان کم سن تشکیل داده بودند و در اجرای سرود‌های خود تبحر خاصی داشتند مورد توجه و تشویق تمامی حاضران در سالن برگزاری این یادواره قرار گرفتند.

پخش کلیپی از فرماندهان و همرزمان سردار شهید غلامرضا آزادی دیگر بخش این یادواره بود که در آن فرماندهان و همرزمان او از قبیل سردار سرلشکر «محمدعلی جعفری» و ... به بیان سخنان، نظرات و خاطرات خود از این شهید بزرگوار پرداختند. کلیپ بسیار جالبی از همرزمان سردار شهید غلامرضا آزادی که به خوبی نشان داد ایشان در دوران زندگی و حیات خود چه انسان بزرگ و شریف بودند و از چه درایت و دوراندیشی در زندگی شخصی برخوردار بودند و چه نقش و تاثیری در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل در برابر صدام جنایتکار داشتند.

سپس در این بخش از یادواره نوبت به سخنان و بیان خاطراتی از سردار «علی اصغر کاظمی» از فرماندهان دفاع مقدس و از همرزمان سردار شهید غلامرضا آزادی رسید. او در سخنانی گفت: از مهمترین ویژگی‌های رزمندگان دفاع مقدس مسئله اخلاص بوده است. ضمن اینکه ما وظیفه داریم و باید فرهنگ ایثار و شهادت را در این جامعه ایران امروزمان ترویج و تبلیغ کنیم.

سردار کاظمی افزود: مسئله بعدی رشادت و شجاعت است. زیرا در جنگ ماجرا و مسئله اصلی گلوله و توپ است و مسئله اداره نیست و رزمندگان دائما در معرض تهدید جان هستند و اگر نبود رشادت و شجاعت آن‌ها در جبهه‌ها دوام نمی‌آوردند.

وی تصریح کرد: مسئله دیگر که نکته بسیار مهمی درمورد رزمندگان و سردار شهید غلامرضا آزادی بود، آموزش بود. ایشان مسائل و موضوعات نظامی را خیلی خوب می‌دانستند. مسئله دیگر وقت شناسی بود. در جنگ لحظه‌ها حساب می‌شوند و نه دقایق و ساعت‌ها و این ویژگی لازم و واجبی بود که در این شهید بزرگوار و بسیاری از شهدا می‌دیدیم.

«قدسیان بر بال ملائک» به فرهنگسرای خاوران آمدند

نکته جالب توجه در جریان برگزاری این یادواره هنرنمایی دخترخانمی بود که از ابتدا تا دقایق پایانی این مراسم اقدام به طراحی و کشیدن نقاشی پرتره‌ای از سردار شهید غلامرضا آزادی کرده بود که در بخشی از این برنامه اقدام به رونمایی از این اثر هنری ارزمند و به یادماندنی خود کرد. بعد از رونمایی از این اثر هنری بود که حاضران در سالن از این هنرنمایی استقبال کردند و هنرمند آن نیز مورد تشویق قرار گرفت.

بخش بعدی این یادواره به تقدیر و تجلیل از خانواده سردار شهید غلامرضا آزادی و تعدادی دیگر از خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان اختصاص داشت. نخستین بخش این برنامه به تجلیل از خانواده سردار شهید والامقام غلامرضا آزادی اختصاص داشت. مجری در جریان این بخش گفت این سردار شهید که معاون عملیات قرارگاه قدس بودند در شرایطی که قصد زیارت بیت الله الحرام را داشتند در تاریخ دوم تیرماه سال ۱۳۶۶ و در عملیات نصر چهار به شهادت رسیدند.

سپس نوبت به تجلیل از خانواده شهید احمد گلزاری، رسید. ایشان مسئول عملیات در قرارگاه قدس بودند و از اولین اعضایی بودند که در شکل گیری قرارگاه قدس نقش داشتند. او نیز در تاریخ ۲۵ بهمن ماه سال ۱۳۶۴ در عملیات والفجر ۸ به شهادت رسید.

«قدسیان بر بال ملائک» به فرهنگسرای خاوران آمدند

خانواده شهید آزادخان صحرایی خانواده شهید بعدی بودند که تجلیل شدند. او فرمانده دلاور گروه شناسایی اطلاعات قرارگاه قدس از استان لرستان بودند که در اول بهمن ماه سال ۱۳۶۵ و در عملیات کربلای ۵ به شهادت رسیدند.

چهارمین بخش تجلیل به خانواده شهید «ایرج محمدی‌پناه» از شهرستان خرم آباد اختصاص داشت. او فرمانده یکی از محور‌های قرارگاه تاکتیکی نجف اشرف بود که در تاریخ ۱۵ تیرماه سال ۱۳۶۵ در منطقه مهران به شهادت رسیدند.

«قدسیان بر بال ملائک» به فرهنگسرای خاوران آمدند

تجلیل از خانواده شهید سید محمد محمودی، تجلیل از خانواده شهید غلامعلی مهران زاده، تجلیل از خانواده شهید علی کمیلی فر از دیگر بخش‌های مراسم تحلی از خانواده‌های شهدا در یادواره سردار شهید غلامرضا آزادی بود.

سپس بخش دیگری از این یادواره به تجلیل از تعدادی از جانبازان و خانواده‌های آن‌ها اختصاص داشت. در این بخش از برنامه از جانباز پرافتخار هشت سال دفاع مقدس سردار «سید داداش حسینی» از رزمندگان دلاوری که از زمان تشکیل قرارگاه تا پایان جنگ در آن حضور داشتند و به دفعات توسط دشمن بعثی مجروح شدند، از جانباز ۵۵ درصد علی میرهاشمی و از جانباز ۷۰ درصد عباس ذبیح الهی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

«قدسیان بر بال ملائک» به فرهنگسرای خاوران آمدند

آخرین بخش از یادواره گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید غلامرضا آزادی به اجرای برنامه نوحه‌خوانی توسط حاج «صادق آهنگران» اختصاص داشت. ایشان نیز با توجه به درپیش بودن ایام محرم اقدام به نوحه خوانی پیرامون واقعه کربلا و همچنین سردار شهید غلامرضا آزادی کردند که فضایی روحانی و ملوکتی به سالن شهید مطهری فرهنگساری خاوران بخشیدند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها