رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش:

طرح‌های «مصباح» مناسب‌ترین نقشه راه مقابله با جنگ شناختی دشمن است

حجت‌الاسلام محمدحسنی گفت: طرح‌های ۱۶گانه فرهنگی مصباح مناسب‌ترین نقشه راه مقابله با جنگ ترکیبی و شناختی دشمن است.
کد خبر: ۶۰۳۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶ - 16July 2023

طرح‌های فرهنگی مصباح با هدف تامین، تقویت و ترویج معنویت در  ارتش تهیه و به اجرا در آمده استبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «عباس محمدحسنی» رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در جشنواره مصباح نیروی هوایی ارتش که به میزبانی پایگاه هوایی شهید لشگری مهرآباد برگزار شد، با اشاره به نظریات مختلف در خصوص کارآمدی و حفظ بقای سازمانی اظهار داشت: از زمان‌های گذشته تاکنون سه موضوع، «کارآمدی»، «مزیت‌رقابتی» و «بقای‌سازمانی» جزو اساسی‌ترین دغدغه‌های نظریه‌پردازان سازمان‌ها بوده و برای رفع این دغدغه‌ها نظریه‌های پرشماری ارائه شده است.

حجت‌الاسلام محمدحسنی افزود: در نظریه اول، تغییر نگرش به نیروی کار از ابزاری بودن به ارزشمندترین دارایی سازمان یاد، و این تغییر نگاه به انسان در مکاتب غربی پس از آزمون و خطا‌های فراوان پدیدار شده است.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش افزود: اما اسلام در همان آغاز کار با بوسه رسول خدا (ص) بر دستان پینه بسته کارگر، حرف آخر را همان اول زد تا دنیا بداند که از منظر اسلام ارزشمند‌ترین دارایی سازمان نیروی انسانی آن سازمان است.

وی با بیان اینکه توجه به نقش معنویت در کارایی و بقای سازمان ها، دومین نظریه‌ای است که در این رابطه عنوان شده، خاطرنشان کرد: امروزه سازمان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که معنویت در سازمان‌ها پربسامدترین نقش را در دو حوزه کارآمدی و بقای آن‌ها ایفا می‌کند.

حجت‌الاسلام محمدحسنی افزود: ما بر این باوریم که آنچه بشریت در این وضعیت بحران‌زده با آن مواجه است، این نیست که آیا سازمان‌ها باید معنوی‌تر شوند یا خیر؟ بلکه انتخاب این است که آن‌ها چگونه می‌توانند با در نظر گرفتن توسعه و پیشرفت، باقی بمانند و اگر قرار است بمانند آنگاه صادقانه چاره‌ای جز معنوی شدن آن‌ها نمی‌بینیم.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با بیان اینکه معنویت درون‌گرایی بدون انزواست، خاطر‌نشان کرد: در گذشته رهبران سازمان‌ها در اندیشه برخورداری از کارکنان یقه‌آبی و یقه‌سفید بودند، ولی در رهیافت‎های جدید به کارکنان یقه‌طلایی فکر می‌کنند و خروجی آن‌ها هیچ چیز جز معنویت نیست و ویژگی این کارکنان یقه‌طلایی و معنویت‌محور، دانش‌آفرینی، کارآفرینی، خودسازماندهی، خودشکوفایی و خلاقیت و نوآوری است.

وی با اشاره به اینکه سازمان‌های پویا و پایا و موفق به سازمان‌هایی اطلاق می‌شود که دارای کارکنان یقه‌طلایی هستند و لازمه برخورداری از کارکنان یقه‌طلایی معنویت‌محور شدن نیرو و محیط کار است، یادآور شد: در یافته‌های جدید ثابت شده است که رابطه مستقیمی بین افزایش کیفیت تولید و خدمات با معنویت کارکنان و محیط وجود دارد و به همین دلیل در رهیافت‌های جدید از معنویت جزو پربسامد‌ترین مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی یاد می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدحسنی در ادامه با اشاره به طرح‌های فرهنگی مصباح و نقش معنویت در افزایش کارایی این طرح‌ها بیان کرد: طرح‌های فرهنگی مصباح با سه هدف تأمین، تقویت و ترویج معنویت در کارکنان و محیط‌ کاری ارتش تهیه شده و به اجرا در آمده‌اند که برابر ارزیابی‌های صورت گرفته در برخی از حوزه‌ها تا ۸۰ درصد هدف‌های مورد نظر محقق شده است.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش عنوان کرد: حمایت ویژه فرمانده کل ارتش و مطالبه جدی اجرایی شدن کامل طرح‌ها از سوی فرماندهان در موفقیت‌های به دست آمده، هدایتگری راهبردی شورای عالی تعالی معنوی بصیرتی ارتش به راهبری امیر دریادار سیاری، پشتیبانی فرماندهان سراسر یگان‌ها، اهتمام جدی نیرو‌های اجرایی از صدر تا سرپنجه چهار عامل بسیار تأثیر‌گذار و موثر در دست‌یابی به این موفقیت نفش‌آفرینی داشته است.

حجت‌الاسلام محمدحسنی در پایان خاطرنشان کرد: طرح‌های ۱۶ گانه فرهنگی مصباح مناسب‌ترین نقشه راه مقابله با جنگ ترکیبی و شناختی دشمن است؛ از این رو انتظار می‌رود در اجرای صد درصدی طرح‌ها بکوشیم تا شاهد اثربخشی صد درصدی آن‌ها در خنثی‌سازی جنگ شناختی دشمن باشیم.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها