در همایش ملی حکمرانی متعالی مطرح شد؛

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی: حکمران باید تربیت‌یافته مکتب اسلامی باشد

حجت‌الاسلام ذوالنوری با بیان اینکه انسان با علم نمی‌تواند به جایگاه رفیع برسد، بلکه با تربیت می‌تواند به این جایگاه دست یابد، گفت: اولین زیرساخت در حوزه حکمرانی این است که حکمران تربیت‌یافته مکتب اسلامی باشد.
کد خبر: ۶۰۴۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲ - 17July 2023

حکمران باید تربیت یافته مکتب اسلامی باشدبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «مجتبی ذوالنوری» نایب رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در چهارمین ‌همایش ملی حکمرانی متعالی که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، با بیان اینکه ‌مدرسه حکمرانی شهید بهشتی علی‌رغم ‌سن ‌کم خیلی سریع جایگاه متناسب با شأن خود را پیدا کرده و درخشش خوبی داشته است، اظهار داشت: عنوان‌ حکمرانی ‌اسلامی چند کلمه است که هر کدام‌ بار معنایی و علمی دارند به همین دلیل شاخص‌هایی برای حکمرانی‌ ‌تعیین شده از جمله اینکه حکمران ‌چه کسی باشد، نگاه به کسانی ‌که در قلمرو این ‌حکمرانی ‌قرار دارند چه نگاهی باید داشته باشد و چگونه باید حکم ‌کرد.

حجت‌الاسلام ذوالنوری افزود: اگر ‌نگاه ما به بشر معلوم شود و اینکه انسان در پازل خلقت چه جایگاهی دارد، شأن انسان ‌چه شأنی است، انسان از ‌کجا آمده و به کجا باید برود، می‌توان حکمرانی متعالی را مشخص کرد به عبارت دیگر تا جهان‌ بینی‌ ما مشخص ‌نباشد تعیین حکمرانی‌ ممکن نیست.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دنیایی که ما زندگی ‌می‌کنیم ‌دنیای جنگل گونه است یا دنیایی هدفمند برای میل به هدف عالی است؛ حکمران ‌نقش باغبان را دارد به عنوان مثال اگر‌ پساب آلوده صنعتی‌ ‌می‌خواهد وارد مزرعه بشریت شود حکمران اجازه آن را نمی دهد یعنی حکمرانی باید زمینه رشد را فراهم‌ و تهدیدات را دور کند.

وی اضافه کرد: اگر‌ خالق انسان خدای متعال است و او همه خیر و شر انسان را می داند و مقام‌ ‌متعالی برای انسان ‌قایل است پس باید در راستای آنچه خداوند متعال از انسان می خواهد، حکمرانی کرد به عبارت دیگر بین دنیای ماشینی و سکولار با جهان بینی اسلامی در نگاه به دنیا و آخرت تفاوت وجود دارد، به همین دلیل انسان رها شده نمی تواند انسان را به مقام حکمرانی متعالی برساند لذا چنانچه کسی بر اساس الهی حکم‌ ‌نکند ظالم است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انسان برای رسیدن به جایگاه رفیع با علم نمی‌تواند برسد بلکه با تربیت‌ می تواند به این ‌جایگاه دست یابد پس اولین زیر ساخت این است که حکمران باید تربیت یافته مکتب اسلامی باشد به عبارت دیگر برنامه های حکمرانی‌ ‌اسلامی نه برای مدیریت انسان ها و استثمار آنها بلکه باید برای تعمیق انسان ها باشد بدین معنی که حکمرانی محیط بهره برداری مادی و تفاخر و بستن بار مادی نیست.

وی گفت: حکمرانی اسلامی برای مدیریت استثماری و استعماری نیست بلکه برای آنها برنامه های تعالی تنظیم می کند به عبارت دیگر حکمرانی در جامعه اسلامی محیطی برای بهره برداری و تفاخر نیست و اگر فردی وزیر، رییس جمهور و استاندار و ... باشد، باید در مسیر حرکت الهی گام بردارد پس نوع نگاه به مسئولیت متفاوت است لذا باید به مسئولیت به عنوان بار امانت نگاه شود.

این مقام مسئول گفت: حکمرانی اسلامی حریت و آزادگی می خواهد تا در فشارها سر خم نکند و طوفان ها و حملات او را نشکند؛ حکمران اسلامی چون به کسی تعلق ندارد، از بحران ها عبور می کند و منفعت مردمی را در نظر می گیرد.

حجت‌الاسلام ذوالنوری با بیان اینکه ضایع کردن اصول از جمله دلایل فروپاشی حکومت ها در سخنان امیرالمومنین (ع) عنوان شده است، گفت: از جمله مصیبت های مزمن جامعه امروز پوپولیستی عمل کردن مدیران، تسکین کوتاه مدت و نپرداختن به اولویت ها و زیرساخت ها است به همین خاطر هیچ رییس جمهوری نیست که بدون نگاه به رای چهار سال بعد کار کند و مسئولیت بار امانت را به درستی بنگرد؛ اصول برای ما ملاک نیست، سوت و کف دیگران برای ما مهم است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در نظام حکمرانی دینی اگر کسی به شما بگوید هرچه شما بگویید بله قربان باید طرد شود زیرا تمرد و برده پروری در حکمرانی دینی مذموم است و این در حالی است که متاسفانه تحمل نقد منصفانه را نداریم.

وی گفت: جهانی که از آشفتگی روحی به شدت آزرده است اگر نسخه حاکمیت دینی را به عنوان الگو و تراز به آن معرفی کنیم امید توسعه و تحقق آن را خواهیم داشت بر این ‌اساس در حکمرانی اسلامی جامعه امام محور بوده و تربیت دینی در آن کمرنگ نمی شود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار