کارشناس علوم دینی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

نقش مادر جوان و نوزاد شش ماهه در یاری دین خدا/ حادثه‌ی کربلا یک ابتلاء و آزمون الهی بود

«صیدی» گفت: در واقعه کربلا نقش رباب و حضرت علی اصغر در یاری دین خدا مشهود است و بررسی ولایتمداری در کربلا با محوریت حضرت علی اصغر علیه السلام باید اصولش از ولایت پذیری به ولایتمداری جلوه می‌کرد بدین معنی که به وقت ضرورت، بین خود و تمام داشته‌های دنیایی‌ات حجت خدا که جانشین خداست یکی را برگزینید.
کد خبر: ۶۰۶۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶ - 30July 2023

نقش مادر جوان و نوزاد شش ماهه در یاری دین خدا/ حادثه‌ی کربلا یک ابتلاء و آزمون الهی بود«مصطفی صیدی» کارشناس علوم دینی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در ساری با اشاره به اینکه فی‌الواقع حادثه‌ی کربلا یک ابتلاء و آزمون الهی بود که در سخت‌ترین حالت جلوه کرد، اظهار داشت: در این آزمون مسلمان یک کربلا هزار هزار بود، اما یک مسیحی بنام وهب از راه می‌رسد و می‌شود ولایتمدار.

وی ادامه داد: عثمانی مذهب بنام زهیر بن قین می‌شود ولایتمدار، این دو از تمام تعلقات خود بخاطر خدا گذشتند و مسعود شدند و این همان بصیرت است؛ به همین علت در کربلا، گروه ولایتمدار به دو گروه مسلمان و غیر مسلمان تقسیم شده است.

کارشناس علوم دینی افزود: تعداد اندکی از مسلمانان از اهل بیت علیهم السلام و اصحاب بودند و آن دو نفر به همراه خانواده‌هایشان که اولی مسلمان نبود و دومی در مذهب عثمانی در گروه نخست از انسان ۹۰ ساله حضور داشت تا نوجوانان.

صیدی گفت: در این بین یک مادر است به نام حضرت رباب سلام الله علیها که اصالتا شامی و قبلا مسیحی بود و حال همسر گرامی و مجاهد حضرت سیدالشهدا علیه السلام؛ این مادر یک نوزاد دارد بنام حضرت علی اصغر که شش ماه بیش نداشت.

وی عنوان داشت: در کنار تمام همت و اطاعت‌پذیری‌هایی که حضرت رباب در طول زندگی‌اش با امام داشتند، در کربلا، اما هم مادر و هم نوزاد، درس بصیرت و ولایتمداری را به بشریت بگونه‌ای لطیف ولکن جانسوز آموختند.

کارشناس علوم دینی خاطرنشان کرد: مادر صبر کرد بر مصائب بسیار شدید و نوزاد هم یک حرکت بسیار حیرت انگیز از خود نشان داد که اگر نکته‌ی این حرکت برای همگان فهم شود، جامعه‌ی اسلامی از این بلای بی بصیرتی نجات می‌یابد.

صیدی افزود: می‌گویند زمانی که امام تنها شد و ندای هل من ناصر را به جهت اتمام حجت اعلام فرمود، این کودک با وجود تشنگی در گهواره بیحال و ظاهرا خواب بوده است؛ همین شش ماهه در بین هیاهوی لشکر روبرو در جواب به ندای حجت خدا، شیون زد و از گهواره افتاد.

وی بیان کرد: ولوله‌ای در کربلا ایجاد شد که علت این شیون آیا از تشنگی و سختی‌های کربلاست و یا خواست همان بصیرت واقعی از جنس نور خدا را به حمایت از امام به نمایش بگذارد.

کارشناس علوم دینی اظهار داشت: حال همین شش ماهه توسط حرمله‌ی ملعون با یک تیر سه شعبه به شهادت می‌رسد، اما دو نکته نباید فراموش شود، نخست اینکه دشمن در عناد خویش حتی به نوزاد تو هم رحم نمی‌کند پس مراقب باش در کدام خیمه‌ای ولایت یا عداوت.

صیدی ادامه داد: در ثانی اگر مسلمان به این بصیرت دست یابد، حتی اگر قادر به جهاد با شمشیر نباشد، بقدر یک ناله‌ی اعتراض گونه به دشمن و حمایت از حجت خدا می‌تواند دین خدا را یاری کند.

درس بصیرت از شش ماهه‌ی کربلا

وی یادآرو شد: در موضوع مربوط به شش ماهه‌ی کربلا، باید یک کلاس دشمن شناسی با محور شناخت حیله‌های دشمن برای مسلمانان برگزار کرد؛ شاید در طول تاریخ کم نبودند نوزادانی که زیر تیغ جاه طلبان جان داده‌اند.

کارشناس علوم دینی با بیان اینکه در حادثه‌ی کربلا شاخص‌ها مفقود ماند آنهم بدلیل بی‌بصیرتی مسلمانان، افزود: بصیرت اگر نباشد مسلمان راه را از گمراهی تمیز نمی‌دهد بنابراین تا مرز کفر هم می‌رود.

صیدی تصریح کرد: شاخص‌ها که دیده نشوند، جامعه روی به کسانی می‌آورد که با لباس دین، دین ستیز می‌شوند؛ شش ماهه‌ی ابی عبدالله به جوامع بشری آموخت که اگر مسلمان بصیرت نداشته باشد به یک نوزاد نیز رحم نمی‌کنند.

وی گفت: با اینکه امام به لشکر فرمود اگر آب به این کودک بدهید می‌میرد و آب ندهید هم می‌میرد؛ با اینکه فرمود شما با من در جنگ هستید و این نوزاد را خود ببرید قطره‌ای آبش دهید، اما کینه آنقدر از حد گذشته بود که بجای آب، تیر بر کمان گذاشته و با قدرت تمام چله‌ی کمان را کشید حرمله و علی اصغر شد اکبر‌ترین شهید کربلا.

کارشناس علوم دینی در پایان خاطرنشان کرد: باید مراقب باشیم که اگر حجت خدا را نشناسیم، اگر معرفت به منزلت امام زمان نداشته باشیم، گرچه دائم دز سجاده باشیم، اما ممکن است همان قاتل یک شش ماهه‌ی دیگر شویم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار