دبیر کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت خبرداد؛

آغاز داوری ۹ هزار شعر در کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت/ شیراز میزبان اختتامیه است

حجت‌الاسلام انصاری‌نژاد با بیان اینکه بیش از ۹ هزار شعر به دبیرخانه بیست‌ و پنجمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت رسیده است، گفت: آیین اختتامیه این کنگره به میزبانی استان فارس و شهر شیراز برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۶۱۶۷۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۸ - 13November 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «محمدحسین انصاری‌نژاد» شاعر و دبیر علمی بیست‌ و پنجمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت در حاشیه نشست خبری جایزه ادبی یوسف، با بیان اینکه فراخوان کنگره شعر دفاع مقدس امسال با تفاوت‌، تمایز و جهش‌هایی نسبت‌به سال گذشته اتفاق افتاده است، اظهار داشت: کنگره امسال در ۱۲ محور شامل بخش عمومی، شعر دفاع مقدس و ولایت‌مداری، شعر دفاع مقدس و شهدای مدافع امنیت؛ شعر دفاع مقدس و جنگ نرم؛ شعر دفاع مقدس و کودک و نوجوان؛ دفاع مقدس و نقش زنان؛ دفاع مقدس و مضامین عاشورایی؛ دفاع مقدس و شهدای روحانی؛ دفاع مقدس، دانشجو و دانش‌آموز؛ طنز در شعر دفاع مقدس و دفاع مقدس و سرود و ترانه فراخوان داد.

داوری ۹ هزار شعر در کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت/ شیراز میزبان اختتامیه است

وی درباره بخش‌های جنبی و محور‌های جدید کنگره گفت: بحث حادثه تروریستی در سومین حرم اهل بیت (علیهم‌السلام) و شهدای شاهچراغ، اهانت کشور سوئد و چند کشور استکباری به ساحت مقدس قرآن کریم نیز باعث شد ما محور قرآن و نقش آن در سیره شهدا را به محور‌های کنگره اضافه کنیم؛ اتفاقات اخیر و عملیات طوفان‌الاقصی نیز آخرین محوری بود که محور‌های این کنگره اضافه شد.

دبیر کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت تصریح کرد: با تلاش‌هایی که همه دوستان با پیگیری‌ها و دغدغه‌های بسیار روشن سردار بایرامی و دبیر اجرایی و مدیران ادبیات ادارات کل حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و همکاری دستگاه‌های فرهنگی و ادارات کل ارشاد، نهاد کتابخانه‌های عمومی و بسیج هنرمندان در استان‌ها صورت گرفت، امسال در این کنگره شاهد یک جهش خوب بودیم و تاکنون ۹ هزار و ۲۱۰ اثر به دبیرخانه کنگره شعر دفاع مقدس رسیده است.

نقش پررنگ نیروهای مسلح در کنگره شعر دفاع مقدس

انصاری‌نژاد نقش نیرو‌های مسلح در کنگره شعر دفاع مقدس را برجسته دانست و تاکید کرد: از نکات برجسته و شاخص امسال کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت حضور و مشارکت شاعرانی از ارتش، سپاه، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، فراجا و بسیج بود. امسال خوشبختانه مشارکت شاعران نسبت به سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی داشته است.

وی حضور شاعران پیشکسوت و جوانان را از نقاط قوت کنگره امسال دانست و ادامه داد: ما طی سال‌های گذشته در هر استان یک دبیر علمی برای کنگره منصوب می‌کنیم که با همراهی سه داور به‌عنوان شورای علمی جشنواره استانی آثار را داوری می‌شود. این افراد از چهره‌های پشکسوت و جوان موفق عرصه شعر دفاع مقدس و انقلاب هستند که در جریان‌سازی و فضاسازی شعر دفاع مقدس درخشش داشته‌اند لذا آثار امسال بسیار فاخر و درخشان هستند و قابلیت ترجمه دارند لذا ترجمه آثار فاخر به زبان عربی و انگلیسی در دستور کار خواهد بود.

داوری ۹ هزار شعر در کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت/ شیراز میزبان اختتامیه است

دبیر کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت خاطرنشان کرد: در موضوع محور جدید طوفان‌الاقصی آثار بسیار فاخر بود؛ در حوزه بین‌الملل و در بحث لبنان و فلسطین و مقوله بیداری اسلامی، آثار ارزنده و ارزشمندی به دبیرخانه رسیده بود که در مرحله داوری استان‌ها هستیم و آثار در مرحله نهایی در دبیرخانه ملی داوری خواهند شد. آثار در مرحله ملی توسط یک تیم داوری از برجسته‌ترین اساتید شعر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داوری خواهند شد و آیین اختتامیه این کنگره همانند سال‌های گذشته به میزبانی استان فارس و شهر شیراز خواهد بود. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار