یادداشت/ علی عبدالصمدی

جهاد مجازی، روی دیگر سکه حراست از انقلاب اسلامی و ارزش‌ها

اگر در فضای حقیقی نیرو‌های مسلح کشور‌ جهت حفظ امنیت جانی افراد اهتمام می‌ورزند، افسران جنگ نرم نیز ضامن حراست و تبیین ارزش‌های کشور در فضای مجازی هستند.
کد خبر: ۶۲۶۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۶ - 31October 2023

جهاد مجازی، روی دیگر سکه حراست از انقلاب اسلامی و ارزش‌هاگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ علی عبدالصمدی؛ از ابتدای آفرینش، پرسش‌های متعددی ذهن بشری را به خود مشغول کرده است. طبیعتا آدمی برای پاسخ دادن به چنین پرسش‌هایی دست به تحقیق و تفحص زده که منجر به ثبت اختراعات و اکتشافات گوناگونی نیز شده است. چگونگی ایجاد ارتباط از راه دور یکی از همین پرسش‌ها بوده که آدمی جهت پاسخ به این سوال دست به اختراعات عدیده‌ای زد.

اینترنت با قابلیت ارسال داده‌های صوتی، تصویری و متن و رنگ به روزترین اختراع بشریت جهت ایجاد ارتباط با جامعه‌ی اطراف خود به شمار می‌آید. فضای سایبری یا اینترنت اگر چه از پهنه‌ی گسترده‌ی جهان هستی، دهکده‌ای کوچک ساخت، اما قطع به یقین مانند بسیاری از اختراعات دیگر مستلزم پایش و حراست است.

به دیگر کلام، اگر در فضای حقیقی نیرو‌های مسلح کشور‌های مختلف جهت حفظ امنیت جانی افراد حاضر در آن جامعه اهتمام می‌ورزند، افسران ارتش‌های سایبری در سراسر جهان از جمله کشور ما تلاش می‌کنند تا ضامن سلامت فضای مجازی باشند.

فضای مجازی حائز قابلیت‌های گوناگونی است؛ از دوست یابی و چت گرفته تا خرید و فروش و تبادل اطلاعات. یقینا در چنین شرایطی افراد سودجویی نیز یافت می‌شوند که یا از طریق ارائه‌ی هویت جعلی یا از راه دستبرد اینترنتی (هک کردن) اطلاعات، سرمایه و... کاربران فضای مجازی را تهدید کرده و باعث ورشکستگی یا بعضا هتک حرمت اجتماعی افراد شوند. نتیجتا وجود پلیس در فضای سایبری بایسته است.

نقش پلیس در فضای مجازی در مقایسه با نقشی در واقعیت ایفا می‌کند کمی متفاوت‌تر است. پلیس در فضای واقعی باید کاردان، اهل اندیشه و عمل باشد همواره علم و دانشش را به روز کند، اما علم و اندیشه پلیس فضای مجازی باید چند برابر ما به ازای حقیقی آن باشد.

با رشد روزافزون گستره‌ی علم در اینترنت و به روزرسانی شدن قابلیت‌های گوناگون اینترنت، امکان بروز تخلفات گوناگون در این بستر نیز همواره به روزرسانی می‌شوند. با توجه به دسترسی آسان به اینترنت در حال حاضر (از طریق کامپیوتر، گوشی همراه، عابر بانک‌ها و سایر دیوایس‌های موجود) ضریب نفوذ سودجویان نیز چند برابر شده است؛ لذا مقابله کردن با چنین شرایطی مستلزم در اختیار داشتن دو رکن مهم و اساسی در جامعه‌ی کاربران است: نخست ارتقاء سواد رسانه‌ای کاربران در خصوص استفاده از فضای مجازی از طریق رسانه‌های مختلف در سطح جامعه و دوم ارتقاء سطح آمادگی افسران فضای تبادل اطلاعات.

به عبارتی دیگر، هم کاربران به شخصه باید توانایی پایش و حراست از فضای مجازی مورد استفاده‌ی خود را داشته باشند و آن را مدیریت کنند و هم پلیس فضای تبادل اطلاعات باید دارای علم و دانشی به روز باشد تا در صورت بروز تخلفات مختلف در فضای مجازی هوشیارانه عمل کند.

انتهای پیام/ ۱۳۳

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار