دفاع‌‌پرس گزارش می‌دهد/ روز سوم جشنواره فیلم فجر؛

نمایش اعدام «طیب حاج‌رضایی» به‌ جرم حمایت از امام خمینی (ره)/ «قلب رقه» تقدیم به سردار شهید سید رضی موسوی

تولید فیلم با موضوع جنایات داعش و مجاهدت رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی، الزامی راهبردی برای سینما و سینماگران ایران است که امید می‌رود مانند سینمای دفاع مقدس مغفول نماند.
کد خبر: ۶۴۸۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۵ - 04February 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، فیلم‌های «صبح اعدام»، «شه‌سوار»، «قلب رقه» و «صبحانه با زرافه‌ها» شب گذشته (شنبه) و در سومین روز از چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

اعدام طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی بر پرده سینما 

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس حاضر در کاخ جشنواره (سالن همایش‌های برج میلاد تهران)؛ «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی فیلم اولِ روز سوم جشنواره فیلم فجر بود.

نمایش اعدام «طیب حاج‌رضایی» به‌ جرم حمایت از امام خمینی/ قلب رقه تقدیم به سردار شهید سید رضی موسوی

صبح اعدام برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به دلیل حمایت از امام خمینی(ره) محکوم به اعدام شدند. داستان این فیلم در فاصله زمانی ۵ تا ۶:۳۰ صبح این روز روایت می‌شود. فیلمنامه صبح اعدام را افخمی نوشته که به‌ تهیه‌کنندگی علی شیرمحمدی محصول سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی است.

افخمی در خصوص نگارش فیلمنامه صبح اعدام گفته است: حدود بیست سال پیش، آرشیو روزنامه کیهان را بررسی می‌کردم که به گزارش تیرباران طیب حاج‌رضایی و حاج‌ اسماعیل رضایی برخوردم. در واقع، این گزارش شماره‌ای از کیهان روز ١١ آبان سال ١٣۴٢ بود. این گزارش خبری، به قدری جذاب و مفصل بود که برای خودم از آن کپی کردم و در کتابخانه‌ام گذاشتم. از همان زمان در ذهنم شکل گرفت که براساس این گزارش تیرباران می‌توانم فیلم سینمایی بسازم. 

فیلم، روایتی از تاریخ معاصر است که باتوجه به محدودیت واقعه، که چند ساعت پایانی زندگی قهرمان فیلم است، خوب به نگارش درآمده اما در ساختار کسل‌کننده و به نمایشی رادیویی نزدیک شده است.

به تصویر کشیدن تاریخ معاصر در قالب فیلم، به دلیل کمبود لوکیشن و هزینه‌ی بالای ساخت دکور، فیلمساز را مجبور به استفاده از کادرهای بسته می‌کند، و همچنین فیلمبرداری سیاه و سفید، که در صبح اعدام نیز شاهدیم و این از نقاط ضعف اینگونه فیلم‌هاست.

«مسعود شریف» در نقش طیب حاج رضایی، «ارسطو خوش‌رزم» در نقش حاج اسماعیل رضایی، «داود فتحعلی‌بیگی» در نقش قاضی عسکر، «پوریا منجزی» در نقش کلیددار طیب، «محسن آوری» در نقش سرهنگ دادستانی و «کاوه دارابی» در نقش خبرنگار کیهان در تازه‌ترین ساخته بهروز افخمی نقش آفرینی می‌کنند.

مطالب بیشتر:
**روایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از دفاع مقدس/ حضور متفاوت بنیاد فرهنگی روایت فتح در جشنواره فیلم فجر

**«پرواز ۱۷۵»؛ سهم دفاع مقدس در دومین روز از جشنواره فیلم فجر 

«شه‌سوار» دومین فیلم کمدی جشنواره چهل و دوم

فیلم «شه‌سوار» ساخته حسین نمازی دومین فیلم کمدی اجتماعی او بعد از فیلم شادروان و دومین فیلم کمدی جشنواره چهل و دوم، پس از «تمساح خونی» جواد عزتی است.

نمایش اعدام «طیب حاج‌رضایی» به‌ جرم حمایت از امام خمینی/ قلب رقه تقدیم به سردار شهید سید رضی موسوی

تولید فیلم‌های کمدی به‌عنوان گونه‌ای پرمخاطب، لازمه‌ و نیاز سبد سینمایی کشور است و از این منظر شه‌سوار قابل پذیرش است، اما کارگردان جوان فیلم در مقایسه با اثر قبلی‌اش توفیقی نداشته است. شه‌سوار قصه‌ای سطحی دارد که تلاش می‌کند موقعیت‌های طنز ایجاد کند، اما محور داستان برای سر و شکل گرفتن یک فیلمنامه سینمایی کوچک است.

ساختار و فرم فیلم هم نسخه‌ی دوم کار قبلی کارگردان است که بیش از اینکه در قاب سینما جا بگیرد به فیلم‌های تلویزیونی نزدیک‌ است. این فیلم سینمایی محصول بنیاد سینمایی فارابی است که با مشارکت بخش خصوصی تولید شده است. مهرداد صدیقیان، الناز حبیبی، هادی کاظمی، عباس جمشیدی‌فر و امیر دژاکام از جمله بازیگران شه‌سوار هستند.

قلب رقه تقدیم به سردار شهید سید رضی موسوی

فیلم «قلب رقه» به کارگردانی «خیرالله تقیانی‌پور» روایت جدید سینمای ایران درباره وقایع گروه‌های تروریستی در کشور سوریه است.

نمایش اعدام «طیب حاج‌رضایی» به‌ جرم حمایت از امام خمینی/ قلب رقه تقدیم به سردار شهید سید رضی موسوی

موضوع فیلم همانطور که از نامش پیداست، بر اتفاقات چند سال اخیر کشور سوریه متمرکز است. وقاحت و خباثت نیروهای تکفیری داعش و مجاهدت رزمندگان جبهه مقاومت و رویدادهایی که در این عرصه اتفاق می‌افتد.

رقه از شهرهای کشور سوریه و مرکز استان رقه است که در شمال‌شرقی سوریه و در ساحل فرات قرار دارد. تقیانی‌پور که پیش از این سریال دفاع مقدسی «نجلا» را کارگردانی کرده، توانمندی خود را در تولید اینگونه فیلم‌ها نشان داده است.

تولید فیلم با موضوع جنایات داعش و مجاهدت رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی، الزامی راهبردی برای سینما و سینماگران ایران است که امید می‌رود مانند سینمای دفاع مقدس مغفول نماند. قلب رقه در قالب و قامت یک فیلم در این راستا، اثرگذاری خود را دارد.

سعید پروینی تهیه‌کننده و موسسه فرهنگی هنری امام روح‌الله مجری طرح فیلم است. بخشی از لوکیشن‌های فیلم شهرک سینمایی دفاع مقدس و بخش دیگر در خارج از ایران است.

شهرام حقیقت‌دوست، شادی مختاری، عبدالرضا نصاری، فرهاد قائمیان، هدایت هاشمی، محمدرضا شریفی‌نیا، مصطفی ساسانی، عامر علی و مهدی شیخ عیسی بازیگران این فیلم هستند.

سعید پروینی تهیه‌کننده و موسسه فرهنگی هنری امام روح‌الله مجری طرح فیلم است. بخشی از لوکیشن‌های فیلم شهرک سینمایی دفاع مقدس و بخش دیگر در خارج از ایران است.
«شهرام حقیقت‌دوست»، «شادی مختاری»، «عبدالرضا نصاری»، «فرهاد قائمیان»، «هدایت هاشمی»، «محمدرضا شریفی‌نیا» از جمله بازیگران این فیلم هستند. 

«صبحانه با زرافه‌ها» به امضای سروش صحت
 
«صبحانه با زرافه‌ها» اثر کارگردانی است که باید او را صاحب امضا در سینما و تلویزیون ایران دانست. سروش صحت با تولید آثار طنز و متفاوت در سینما و تلویزیون به چهره‌ای مطرح در این گونه‌ی فیلم‌ها مبدل شده است.
 

حاشیه‌های روز سوم جشنواره

● فیلم مجنون که در جدول پخش فیلم‌ها، نمایش اول روز سوم جشنواره بود، به دلیل آماده نبودن، جای خود را به فیلم صبح اعدام ساخته‌ی بهروز افخمی داد.
● مسابقه فوتبال ایران و ژاپن که همزمان شده بود با نمایش فیلم دوم، با تصمیم مسئولان برگزاری جشنواره، پر پرده سینما نقش بست و نمایش فیلم به بعد از فوتبال موکول شد.
● پیروزی تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل‌ ژاپن شور و نشاط زایدالوصفی در محل برگزاری جشنواره فیلم فجر ایجاد کرد.

● با نمایش قلب رقه و در تیتراژ پایانی، فیلم به سردار شهید سید رضی موسوی تقدیم شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار