دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

سرمایه فکری و تأثیرگذاری فرهنگی از ویژگی‌های صنایع خلاق فرهنگی است

حجت‌الاسلام‌ خسروپناه گفت: دانش‌بنیان بودن، خلاقیت و نوآوری و همچنین سرمایه فکری و تأثیرگذاری فرهنگی از ویژگی‌های صنایع خلاق فرهنگی است.
کد خبر: ۶۵۳۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۱ - 28February 2024

سرمایه فکری و تأثیرگذاری فرهنگی؛ از ویژگی‌های صنایع خلاق فرهنگی استبه گزارش دفاع‌پرس از استان خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین «عبدالحسین خسروپناه» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در آیین اختتامیه نخستین دوره جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد (ص) که امروز (چهارشنبه) در دبیرستان معارف اسلامی امام رضا (ع) برگزار شد، اظهار داشت: معنای صنایع خلاق فرهنگی معمولاً با مصادیق آن بیان می‌شود. طی دسته‌بندی که برای این عنوان ذکر شده است، صنایع خلاق فرهنگی در حوزه فرهنگ و هنر، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی و صنایع دستی را شامل شده و حوزه‌هایی مثل طراحی را هم در این عنوان گنجانده‌اند، همچنین نرم‌افزار، تبلیغات، معماری، طراحی صنعتی، مد و طراحی لباس و حتی رسانه، انتشارات و رسانه دیجیتال در این عنوان جای می‌گیرد، زیرا عنوان بسیار وسیعی است.

وی بیان داشت: در صنایع خلاق فرهنگی چهار ویژگی وجود دارد، اولین ویژگی این است که صنایع خلاق فرهنگی پشتوانه‌ای به نام دانش‌بنیان دارند، دومین ویژگی آن است که خلاقیت و نوآوری دارند، سرمایه فکری و تأثیرگذاری فرهنگی هم دو ویژگی دیگری است که صنایع خلاق فرهنگی را شکل می‌دهند؛ بر همین اساس تعریف صنایع خلاق فرهنگی به مصادیق و تعریف دیگر به بنیان‌ها و ویژگی‌های آن تعمیم داده می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در حوزه معارف اسلامی که این جشنواره به دنبال آن است صنایع خلاق فرهنگی نیازمند الزاماتی است که برخی از آنها ضروری‌تر است. یکی از این الزامات حکمی‌سازی صنایع است، یعنی این صنایع خلاق باید با حکمت پیوند داشته باشد. معنای حکمت هم، همان معنایی است که خداوند در آیه ۲۶۹ سوره بقره بیان کرده است: « يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ؛ حکمت را به هر کس بخواهد می‌دهد و آنکه به او حکمت داده شود، بی‌تردید او را خیر فراوانی داده اند و جز صاحبان خرد، کسی متذکر نمی‌شود.»

حجت‌الاسلام‌ خسروپناه بیان داشت: تفاوت واژه لب با عقل این است که لب وقتی رخ می‌دهد که چهار عقل نظری، عملی، معاد و معاش شکل می‌گیرد و بعد از پختگی فواد به وجود می‌آید، همچنین بعد از تکامل، تکامل فعد و فعاد قلب مقصود می‌شود. حکمت زاده‌ لب است، بنابراین صنعت باید پشتوانه حکمت داشته باشد تا بحران توهم امروزه را از بین ببرد، زیرا در دنیا دچار بحران توهم هستیم و حتی کشورهای اسلامی هم تخیل را در راستای توهم سوق داده‌اند و در حوزه صنایع دستی هم برخی از کشورهای اسلامی متأثر از پیوند صنایع خلاق با توهم هستند. جامعه‌ای که به سمت توهم برود، ایده‌پردازی آن بر پایه تفکر نخواهد بود و دچار بحران‌های بیشتری خواهد شد و اگر صنایع خلاق که پدیده نوآورانه‌ای قرار دارد با حکمت پیوند نخورد، همان مسیر توهم را در پیش می‌گیرد.

وی ادامه داد: دومین الزامی که برای صنایع خلاق فرهنگی مطرح است همان تقویت دانش‌بنیان است و سومین الزام مالکیت معنوی است که در حوزه صنعت فراموش شده است، البته گروهی مشغول نگارش سند مالکیت معنوی و فکری هستند، زیرا در مالکیت معنوی نه تنها اثر به نام خالقش ثبت می‌شود، بلکه اثر بدون اجازه مالک خود قابلیت تولید و وارد کردن آن به داخل کشور را ندارد، چهارمین الزام تقویت حمایت در تجاری‌سازی و پنجمین الزام هم تقویت محتوا است. محتوا و معارف اهل‌بیت (ع) باید در صنایع خلاق تجلی پیدا کند تا به اهداف والای صنایع خلاق فرهنگی دست یابیم. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امام رضا (ع) درباره معرفت به اهل‌بیت (ع) فرموده است: أوَّلُ عِبادَةِ اللّه ِ مَعرِفتُهُ، و أصلُ مَعرِفةِ اللّه ِ جلَّ اسمُهُ تَوحيدُهُ ، و نِظامُ تَوحيدِهِ نَفيُ التَّحديدِ عَنهُ؛ لِشَهادَةِ العُقولِ أنَّ كلَّ مَحدودٍ مَخلوق؛ نخستين گام در بندگى خدا شناخت اوست و پايه شناخت خداوند بلند نام، يگانه دانستن اوست و نظام توحيدش نفى حدّ و حدود از اوست، زيرا خردها بر اين گواهى مى‌دهند كه هر موجود محدودى مخلوق است.»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار