دبیر علمی کنگره «شهیدالقدس»:

حاج قاسم پیوند دهنده جریان شعری پایداری و مقاومت است

محمد کاظم کاظمی گفت: محوری از شعر پایداری با موضوع شهید سلیمانی را داریم که در جنگ با تکفیری‌ها، وقایع سوریه و آنچه در فلسطین اتفاق افتاده است پیوند ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۶۵۶۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸ - 11March 2024

حاج قاسم پیوند دهنده جریان شعری پایداری و مقاومت استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری کنگره ملی شعر «شهید القدس» با حضور محمد کاظم کاظمی دبیر علمی، حسین مودب دبیر اجرایی، مرتضی امیری‌اسفندقه، محمدمهدی سیار و علی‌محمد مودب از داوران کنگره در مکتب حاج قاسم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حسین مودب دبیر اجرایی این کنگره اظهار داشت: مهلت فراخوان ارسال آثار تا ۲۰ فروردین است و شاعران از طریق نشانی‌های ذکر شده در پوستر می‌توانند آثار خود را ارسال کنند.

وی با بیان اینکه آثار در ۲ محور اشعار کلاسیک و نیمایی قابل ارسال است، افزود: موضوعات در ۲ بخش مقاومت فلسطین و شعر قدس و عملیات طوفان الاقصی و بخش ویژه نقش حاج قاسم در موضوع مقاومت مردم فلسطین است. آثار در آینده در قالب کتابی شامل گزیده اشعار در موضوع قدس و نیز اشعار منتخب کنگره به چاپ می‌رسد و مراسم اختتامیه در تهران و با اعلام برگزیده‌ها برگزار می‌شود.

مودب تفاوت این کنگره با دیگر جشنواره‌های شعر را نقش پررنگ سردار سلیمانی دانست و گفت: نیاز بود تمرکزی بر نقش ایشان در بحث مقاومت فلسطین و بازنمایی صورت بگیرد که امید داریم آثار خوبی ارسال شود.  

برای فتح خرمشهر‌های علم و فرهنگ نیازمند توجه به شهید سلیمانی‌ هستیم

در بخش دیگر این نشست، علی‌محمد مودب با تاکید براینکه گرامیداشت شهید عزیز حاج قاسم و گره خوردن آن با یاد قدس اتفاقی مبارک است، گفت: جریان بالنده‌ای در حوزه شعر مقاومت شکل گرفته که این کنگره یکی از پنجره‌های آن خواهد بود. نبرد‌های بزرگ مرز‌های هویتی ما را تعریف می‌کند و حاج قاسم در همه نبرد‌های بزرگ چهار دهه اخیر حضور جدی داشته که برای وضعیت امروز فرهنگی ما توجه به این شهید لازم است. خرمشهر‌های بسیاری در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد که برای فتح آن نیازمند توجه شهدا و توجه به شهدا هستیم. مرگ آگاهی در ادبیات ما سرچشمه نشاط و قدرت و زندگی پر نشاط است که زندگی شهدا با مرگ اگاهی گره خورده است.

وی به سخنان شهید سلیمانی درخصوص دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: حاج قاسم جایی گفته بود «عصاره آن چیزی که از دفاع مقدس درک کردم، محبت بود»؛ در دوران مبارک حیات شهید سلیمانی، ایشان هر روز لطیف‌تر شد و این لطافت نیاز امروز جامعه ماست.

حاج قاسم پیوند دهنده جریان شعری پایداری و مقاومت 

کاظمی با تشریح این رویداد ملی اظهار داشت: کنگره بازتاب دهنده جریان شعری است که در این سال‌ها شکل گرفته و اینطور نیست که کنگره جریان شعری را راه بیاندازد.

وی با بیان اینکه موضوع مقاومت و پایداری در شعر فارسی پدیده تازه‌ای است، تصریح کرد: تاملاتی در زمینه رویداد‌های انقلاب اسلامی مثل دفاع مقدس و جبهه جهانی جهان اسلام اتفاق افتاد که در قلمرو ایران چنین اتفاقاتی را نداشتیم و اشعاری که پدید آمد هم کار نویی است که در پیشنه فارسی وجود نداشت. در ایران جنگی که عیاری از دادخواهی و اسلامیت در آن پررنگ باشد نداشتیم، جنگ‌های گذشته اکثرا کشورگشایی بوده که از رهگذر عدالت طلبی نبوده است. پایداری‌ای که بعد از دفاع مقدس می‌توانست خاموش شود، روشن‌تر شد و در شاخه‌ای به شعر‌های اعتراضی در برابر بی عدالتی و ناکارآمدی بروز پیدا کرد. از اول انقلاب جریان شعر ثابتی هم دیده‌ایم و آن جریان شعر فلسطین و حمایت از مقاومت فلسطین است که امروز در خصوص غزه آن را می‌بینیم.

دبیر علمی جشنواره گفت: ما مجموعه شعر‌هایی برای فلسطین داریم و امروز آنچه مواجه هستیم کیفیت بالای اشعار شعرای جوان در موضوع فلسطین است. همچنین محور دیگری از شعر با موضوع شهید سلیمانی را میبینیم که در جنگ با تکفیری‌ها و وقایع سوریه و آنچه در فلسطین اتفاق افتاده است پیوند ایجاد می‌کند.

شعر نقطه آغاز کار برای فلسطین 

محمدمهدی سیار دیگر عضو هیئت داوران این کنگره نیز بیان کرد: جریانی که شکل گرفته و باعث شده مردم معطوف به مسئله فلسطین شوند، شاعران را زبان تاریخ کرده است که هم ببینند و هم بگویند و اجازه تحریف تاریخ ندهند.

وی افزود: امروز با نوعی استیصال نیز رو به رو هستیم که نمی‌داند در ماجرای فلسطین چه کند. شعر نقطه آغاز بسیاری از کارهاست و اگر بتوانیم این ذهنیت را در جهان ایجاد کنیم که گزینه‌ای جز مقاومت و از بین بردن این غده سرطانی نیست، کار بزرگی کرده. ایم. شاعران در این زمانه کار دشواری در پیش دارند چرا که حجم اتفاقات و رخداد‌ها انقدر زیاد است که انسان لکنت زبان می‌گیرد. اگر از تلخ کامی بگوییم وجهه حماسی کمرنگ می‌شود اگر وجهه حماسی را پررنگ کنیم تلخی‌ها کمتر دیده می‌شود.

عضو هیئت داوران تصریح کرد: با وجودی که سروده‌های خوبی گفته شده، اما هنوز حق مطلب ادا نشده است که انهم به خاطر بهتی است که شاعران در مواجهه با فلسطین دارند. این کنگره فرصتی است برای اینکه بتوانیم اتفاقات فلسطین را بازنمایی کرده و نشان دهیم. امیدواریم در قالب کنگره به بخش‌های دیگر شعر مثل سرود، نوحه، ترانه، تصنیف و کار‌های هنری دیگری که زیربنای شعر دارند بپردازیم. 
وی همچنین با اشاره به خاطراتی از تاثیر شعر در ایجاد شور حماسی رزمندگان مدافع حرم بیان کرد: شعر اگرچه از جنس دیگری است، اما عمل ساز و انگیزه بخش است و نباید آن را دست کم گرفت.

شاعرانه عاشقانه سرا نیز به فلسطین واکنش نشان داده‌اند

امیری اسفندقه نیز در صحبت‌هایی گفت: همه آن‌هایی که طبع شعر داشتند در باب فلسطین واکنش نشان دادند. از هوشنگ ابتهاج که شاعر عاشقانه سرا بود، ولی در این باب کوتاهی نکرد تا شاعران غیر حوزه زبان فارسی و شعرای عربی که اصلا موضوع اشعارشان سیاست و جنگ نبوده. میدانیم در این کنگره بهترین شعر‌ها خواهد رسید و مجموعه‌ای ارزشمند برای قدس شکل می‌گیرد.   

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار