خبرنگاران نوجوان کانون گیلان گرد هم آمدند

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان، نشست آموزشی «نوجوان و رسانه» را با حضور و همراهی ۴۷ عضو نوجوان مراکز فرهنگی هنری این مجموعه برگزار کرد.
کد خبر: ۶۶۳۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۷ - 26April 2024

خبرنگاران نوجوان کانون گیلان گرد هم آمدندبه گزارش دفاع‌پرس از رشت، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان، نشست آموزشی «نوجوان و رسانه» را با حضور و همراهی ۴۷ عضو نوجوان مراکز فرهنگی هنری این مجموعه برگزار کرد.

طی این نشست آموزشی که در نگارخانه «آفرینش» کانون استان گیلان در رشت صورت پذیرفت، «میلاد ابراهیمی» مدیر‌خانه مطبوعات استان گیلان و مدیر مسئول پایگاه خبری آوای رشت و هم‌چنین، «معصومه پاداش‌ستوده» از فعالان عرصه رسانه و مدیر‌مسئول پایگاه خبری موج گیلان به ارایه تصویری از دنیای رسانه و آموزش خبر‌نویسی با بهره‌گیری از شیوه‌های خلاقانه و فعالیت‌های کارگاهی پرداختند.

رسالت، جایگاه و ویژگی‌های یک خبرنگار، چارچوب‌های خبرنویسی و شاخصه‌های یک خبر مناسب، از مواردی بود که در قالب گفتگو، نمایش فیلم و فعالیت‌های کارگاهی به آن پرداخته شد.

پایان‌بخش این نشست آموزشی نیز تجلیل از مدرسان و مصاحبه خبرنگاران نوجوانان کانون با مسئولان بود و در این میان آینده‌سازان عرصه رسانه آموخته‌هایشان را مرور کردند.

مدیر‌کل کانون استان گیلان در آغاز این نشست، ضمن خوش‌آمد‌گویی به میهمانان و اعضای مراکز فرهنگی هنری، به تشریح اهداف برگزاری این دوره آموزشی و ترسیم چشم‌انداز فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در عرصه تربیت آینده‌سازان عرصه رسانه پرداخت.

سید‌جلیل میرعظیمی این حرکت را خطیر، مهم و فرآیند‌محور دانست و با «حلقه‌مفقوده» توصیف‌کردن تربیت خبرنگار کودک و نوجوان گفت: راه اندازی باشگاه خبرنگاران کانون  نقش به‌سزایی در کشف و پرورش استعداد‌ها و بهره‌گیری از توان‌مندی‌های کودکان و نوجوانان دارد.

این مدیر فرهنگی در ادامه به سطوح مختف برنامه‌ریزی کانون برای برای خبرنگاران نوجوان اشاره و انعکاس مطلوب فعالیت‌های مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری، انتشار اخبار حوزه فرهنگ و نقش‌آفرینی به عنوان یک خبرنگار مطرح و متخصص در سطح کشور و استان را از اهداف ترسیم‌شده برای خبرنگاران کانونی عنوان کرد.

وی اضافه‌کرد: توانمند‌سازی نسل نوجوان و فراهم‌سازی بستر‌های مناسب برای ایفای نقش در کسوت یک کنش‌گر، افزون بر ارتقای آگاهی و دانایی نسل کودک و نوجوان، بستری برای درآمد‌زایی فراهم‌می‌کند و کانون برای دست‌یابی آینده‌سازان به این مهم تلاش می‌کند.

وی اشاره‌ای نیز به همراهی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات استان گیلان در برگزاری این دوره آموزشی داشت و با قدردانی از مسئولان این مجموعه‌های فعال در عرصه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی تصریح کرد: این حرکت هم‌افزا، نقطه آغاز فعالیت‌های کانون در تربیت خبرنگار فرهنگی و ریل‌گذاری مسیری است که با همراهی صدا و سیما و دیگر مجموعه‌های فعال در این حوزه ادامه‌دارد.

این مسئول با مخاطب قرار دادن اعضای نوجوان کانون، اهمیت دانش‌افزایی، مطالعه و فرصت‌سازی از دقایق و لحظه‌ها را خاطر‌نشان‌کرد و با بیان اینکه ورود به وادی خبرنگاری رسالت بزرگی است، افزود: ضرورت دارد برای موفقیت روز‌افزون، بر دانش‌افزایی، ایجاد پل‌های ارتباطی با مسئولان و صاحب‌نظران این عرصه متمرکز شویم.

میرعظیمی درپایان، ضمن آرزوی موفقیت برای خبرنگاران نوجوان گفت: اعضای کانون، کانونی هستند، کانونی می‌مانند و همواره برای ارتقای این مجموعه تلا‌ش می‌کنند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل ارشاد اسلامی استان گیلان هم از میهمانان این نشست آموزشی بود و ضمن پاسخ‌گویی به پرسش‌های حاضران، از اهمیت و جایگاه رسانه برای اعضای نوجوان کانون سخن گفت.

قاسم مصفا در آغاز صحبت‌های خود، نسل امروز را نسلی هوشمند و پرسش‌گر دانست و با فرصت‌توصیف‌کردن دسترسی آینده‌سازان به نشریه‌های مکتوب، رسانه‌های دیداری و شنیداری، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی افزود: این امر فرصتی برای ورود به عرصه رسانه فراهم می‌کند.

وی ادامه‌داد: رسانه ابزار قدرت و خبرنگاری، عرصه دقت نظر‌است و این مهم با تکیه بر موازین اخلاقی و رعایت اصول بی‌طرفی می‌تواند بستری برای اوج‌گیری فردی و آگاهی‌بخشی به جامعه باشد.

معاون فرهنگی کانون استان گیلان هم ورود به عرصه رسانه را «اتفاق بزرگ» توصیف و تصریح کرد: رسانه قدرت است؛ با این ابزار می‌توان رشد و پرواز کرد.

سجاد کوچک‌نژاد در عین‌حال ظرافت‌های ورود به این عرصه را یاد‌آور شد و توضیح‌داد: لازم است آگاهانه به این حوزه ورود کرده و از زوایای پیدا و پنهان آن آگاه شویم.

وی در این میان اشاره‌ای به اهمیت حضور نوجوانان در جمع اصحاب رسانه‌داشت و با ضروری ارزیابی‌کردن کنش‌گری آنان در مسایل اجتماعی، از جمله فعالیت‌های زیست‌محیطی اظهار‌کرد: انعکاس خبر‌های مختلف از سوی آینده‌سازان، نقش به سزایی در پذیرش و انگیزش افکار عمومی دارد.

وی هم‌چنین، حسِ خوب نوشتن را از  رهاورد‌های حضور نوجوانان در عرصه خبرنگاری خواند و بر ضرورت راه‌اندازی هرچه‌بیش‌تر خبرگزاری و پایگاه‌های خبری کودک و نوجوان محور تا‌کید کرد.

انتهای پیام/

 

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار