سرکوب آزادی بیان در دانشگاه‌های آمریکا؛

اعتراضات دانشجویی به فرانسه و کانادا رسید

خیزش سراسری دانشجویان آمریکایی در حمایت از مظلومیت و نسل‌کشی در غزه با سرکوب وحشیانه پلیس مواجه شد و بار دیگر ثابت شد آزادی بیان و حقوق بشر در ایالات متحده شعاری بیش نیست.
کد خبر: ۶۶۳۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۸ - 27April 2024

گروه سیاسی دفاع‌پرس: بیش از ۲۰۰ روز از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» گروه‌های مقاومت فلسطین علیه مواضع رژیم صهیونیستی گذشته است؛ اما این رژیم خودخواه و بُزدل برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، با حمایت آمریکا و برخی از کشور‌های غربی، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران وحشیانه این منطقه است.

وزارت بهداشت فلسطین در غزه، تازه‌ترین آمار شهدا و مجروحان تجاوز‌های رژیم صهیونیستی را از آغاز تجاوزگری این رژیم به نوار غزه در هفتم اکتبر۲۰۲۳ (۱۵ مهر۱۴۰۲) به ۳۴ هزار و ۳۵۶ نفر اعلام کرده است.

همچنین براساس آمار‌های اعلامی توسط سازمان‌های بین المللی ۸۵ درصد از اهالی این منطقه آواره شده‌اند. این جنایات موجب شد تا مقامات تل آویو به اتهام «نسل‌کشی» به دیوان بین‌المللی دادگستری معرفی شوند.

رژیم صهیونیستی از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی با انجام حملات وحشیانه دست به کشتار زنان و کودکان غزه زده، اما تاکنون نتوانسته به اهدافی که برای خود تعیین کرده است، دست یابد. ارتش رژیم صهیونیستی بازگرداندن اسیران صهیونیست از غزه و نابودی حماس را از اهداف جنگ علیه ساکنان غزه اعلام کرده است.

با توجه به نسل‌کشی ادامه‌دار در غزه و سکوت مجامع بین المللی به دنبال این جنگ نابرابر بیش از ۹۰ درصد کشور‌های جهان از آغاز این عملیات تا به امروز در موقعیت‌های مختلف با محکومیت کشتار‌های بی‌رحمانه خشم و انزجار خود را نسبت به این فجایع اعلام کرده‌اند. در ادامه اعتراضات و تجمع‌های سراسری در اقصی نقاط مختلف جهان اعتراضات گسترده در آمریکا و اروپا به دانشگاه‌های مختلف این کشور رسیده است.

خیزش سراسری دانشجویان آمریکا در حمایت از فلسطین در محوطه‌های دانشگاه‌های خود پس از دستگیری صد‌ها نفر از معترضان در دانشگاه کلمبیا آمریکا خیلی زود همه گیر شد و در فرانسه، انگلیس، استرالیا و ایرلند دانشجویان معترض خواستار قطع رابطه این دانشگاه‌ها با نهاد‌های اسرائیل که در جنگ غزه نقش دارند شدند.

آزادی بیان در دانشگاه‌های آمریکا!/ اعتراضات دانشجویی به فرانسه و کانادا رسید

دانشجویان دانشگاه بلومینگتون ایندیانا در مقابل چشم پلیس مسلح به سپر و باتوم چادر بر پا کردند. پلیس ۳۳ دانشجو را در این دانشگاه بازداشت کرد.

دانشگاه کالیفرنیای جنوبی یک روز بعد از بازداشت بیش از ۹۰ نفر از معترضان در این دانشگاه اعلام کرد مراسم فارغ التحصیلی را که قرار بود ۱۰ مه (۲۱ اردیبهشت) برگزار شود، لغو کرده است.

در پردیس دانشگاه اموری آتلانتا، ۲۸ نفر بازداشت شدند و شاخه محلی گروه فعال «صدای یهودی برای صلح» گفت که پلیس از گاز اشک آور و شوکر علیه معترضان استفاده کرد. در «سیتی کالج» نیویورک، افسران پلیس از اعتراضات عقب نشینی کردند و صد‌ها دانشجو که در محوطه چمن پردیس «هارلم» جمع شده بودند، به اعتراضات خود ادامه دادند.

در دانشگاه پلی تکنیک ایالتی کالیفرنیا در هومبولت، دانشجویان از روز دوشنبه در ساختمان پردیس هستند و کارکنان در تلاش برای مذاکره هستند. دانشگاه ییل یک دانشگاه خصوصی در شهر نیوهیون، ایالت کانکتیکات آمریکاست که طبق گزارش‌های رسانه‌ای، پلیس این شهر بامداد روز دوشنبه تعداد ۶۰ نفر از جمله ۴۷ دانشجو را دستگیر کرده است.

بازداشت دانشجویان در بیش از یک هفته اخیر، پس از آن صورت گرفت که گروهی از دانشجویان فارغ التحصیل اعتصاب غذا کردند تا از یکی از مدارس و کالج‌هاش مشهور وابسته به دانشگاه یعنی «آیوی لیگ» بخواهند که از همکاری با شرکت‌های مسلح وابسته به اسرائیل صرف نظر کند.

آزادی بیان در دانشگاه‌های آمریکا!/ اعتراضات دانشجویی به فرانسه و کانادا رسید

گروه دانشجویی اعتصاب کنندگان «گرسنگی برای فلسطین» با ارسال نامه‌ای به «سالوی» مدیر دانشگاه، «ییل» را به همدستی نسل کشی در غزه متهم کرده و از او خواسته است که آشکارا به سرمایه گذاری دانشگاه در شرکت‌های تسلیحاتی وابسته به اسرائیل پایان دهد. ایالت ماساچوست، در شرق آمریکا به دلیل وجود موسسات آکادمیک و دانشگاهی شهرت گرفته، اما بوستون مرکز این ایالت نیز در یک هفته اخیر شاهد برپایی چندین اردوگاه اعتراضی ضد جنگ ظالمانه اسرائیل علیه فلسطین بوده است.

دانشجویان کالج «امرسون» چادر‌هایی را در نزدیکی ساختمان‌های دانشگاهی در مرکز شهر بوستون برپا کردند. گروهی از دانشجویان دانشگاه تافتس نیز در این شهر یک کمپ چادری در پردیس «مدفورد» راه اندازی کردند. هر دو گروه به این موضوع اعتراض دارند که کالج‌های آن‌ها با سازمان‌های طرفدار اسرائیل و پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط با تلاش‌های ضد فلسطینی ارتباط مالی دارند.

شبکه خبری الجزیره گزارش داد: سرکوب دانشجویان توسط پلیس آمریکا در دانشگاه‌های آستین و کالیفرنیای جنوبی در حالی دامه دارد که دانشجویان در دانشگاه‌های هاروارد و براون شروع به برپا کردن چادر‌های اعتراضی کرده اند.

به رغم بازداشت‌ها در دانشگاه‌های آستین و کالیفرنیای جنوبی، دانشگاه جورجیا و امرسون بوستون، دانشجویان وعده داده اند به اعتراضات خود علیه جنگ رژیم اسرائیل در غزه ادامه دهند. جنبش دانشجویی در آمریکا از دانشگاه‌ها می‌خواهد روابط مالی خود با اسرائیل را قطع کرده و از شرکت‌هایی که در جنگ خشونت آمیز در غزه نقش دارند، صرف نظر کنند.

تعداد زیاد دیگری از دانشگاه‌های آمریکا همچنان در حال پیوستن به خیزش عظیم دانشجویان این کشور علیه جنایات اسرائیل هستند، طبق گزارش‌های منتشره رسانه‌های مختلف محوطه دانشگاه نورث وسترن در ایوانستون ایلینوی و همچنین دانشگاه جورج واشنگتن شاهد اردو زدن دانشجویان معترض بوده است.

آزادی بیان در دانشگاه‌های آمریکا!/ اعتراضات دانشجویی به فرانسه و کانادا رسید

دانشجویان جورج واشنگتن با انتشار تصاویر اردو زدن خود در محوطه این دانشگاه در شبکه‌های مجازی اعلام کردند که قصد ندارند به این زودی چادر‌های حمایت از فلسطین را جمع کنند. این تظاهرات‌ها علیه جنایت‌های صهیونیست‌ها در حال سرایت به کشور‌های دیگر است.

خبرگزاری رویترز نوشت: دانشجویان فرانسوی در حالی که شعار حمایت از فلسطینی‌ها را سر داده بودند، پرچم‌های فلسطین را در پنجره‌ها و ورودی ساختمان این دانشگاه به نمایش گذاشتند. تعدادی از دانشجویان چفیه‌هایی به رنگ سیاه و سفید که به نماد ابراز همبستگی با غزه تبدیل شده است، بر سر داشتند.

آزادی بیان در دانشگاه‌های آمریکا!/ اعتراضات دانشجویی به فرانسه و کانادا رسید

رویترز به نقل از یک دانشجوی ۲۲ ساله در مقطع کارشناسی ارشد مطالعات حقوق بشر و انسانی دانشگاه سیانس پو نوشت: وقتی که ما اتفاقاتی را که در آمریکا و اکنون در استرالیا رخ می‌دهند، مشاهده می‌کنیم واقعا امیدواریم که این اتفاقات در فرانسه نیز رخ دهند. جهان آکادمیک باید نقش خود را در این زمینه ایفا کند.

ناصر کنعانی سخنگو و رییس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه کشورمان با بازنشر ویدئویی از خشونت پلیس آمریکا بر علیه دانشجویان معترض به جنایات رژیم صهیونیستی، در فضای مجازی نوشت: انتشار تصاویر تأسف‌بار از برخورد خشن پلیس آمریکا با اساتید دانشگاهی حامی#فلسطین و معترض به سیاست حمایتی آمریکا از رژیم جنایتکار صهیونیستی، فاصله میان شعار و عمل در رفتار دولت آمریکا را در معرض قضاوت جهانی قرار داده است.

همچنین علی بحرینی نمایندگی دائم ایران در ژنو با انتشار تصاویری از شدت سرکوب وحشیانه طرفداران فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا نوشت: وحشیگری پلیس ایالات متحده و استفاده بیش از حد از زور در طول تجمعات مسالمت آمیز و هدف قرار دادن دانشجویانی که از پایان دادن به جنگ نسل کشی در غزه حمایت و طرفداری می‌کنند، یک نگرانی جدی است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها