حماسه خان‌طومان و شهدایی که یک ایران به آنها می‌بالد

شهدای مازندرانی خان طومان حماسه بزرگی از رشادت و غیرت را رقم زدند و در تاریخ ماندگار شدند.
کد خبر: ۶۶۵۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۵ - 06May 2024

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، اردیبهشت سال ۹۵ جمعی از نیرو‌های لشکر ۲۵ کربلا از مازندران در منطقه‌ای که به دست نیرو‌های ایرانی مدافع حرم افتاده بود آتش بسی کوتاه برقرار کردند، اما تکفیری‌ها از فرصت سو استفاده و منطقه را بمباران کردند، در جریان این حمله دشمن تعدادی از نیرو‌های ایرانی به شهادت رسیدند که پیکر اغلب آنان در منطقه ماند.

در پی این حمله غیر انسانی ۱۳ تن از نیرو‌های لشکر ۲۵ کربلای مازندران به شهادت رسیدند. در بین اسامی شهدا نام تعدادی شهید از دیگر شهر‌ها هم به چشم می‌خورد. با تائید سپاه پاسداران اعلام شد که در این حمله علاوه بر ۱۳ شهید تعداد ۲۱ نفر از نیرو‌های ایرانی مجروح شدند و تعداد ۶ نفر به اسارت دشمن درآمدند. در پی شهادت این ۱۳ نفر آمار شهدای مدافع حرم استان مازندران به ۲۰ شهید رسید. شیرمردان خطه شمال، خالق حماسه‌های اروند، فاتحان بدر و خیبر حالا حماسه‌ای دیگر در قلب سوریه را رقم زدند.

خان‌طومان حلب از نقاط مهم جنگ سوریه است که بار‌ها بین نیرو‌های دشمن و مقاومت دست به دست شد و اتفاقاتی در آن رقم خورد که بخشی از تاریخ مهم و انکار نشدنی سوریه است. 

شهدایی که یک استان به آنها می‌بالد

منطقه روستایی در جنوب غربی حلب سوریه است که در فاصله ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری جنوب این شهر قرار دارد. این منطقه از آن جهت حائز اهمیت است که راه استراتژیک کمک رسانی تروریست‌ها به مناطق جنوب حلب محسوب می‌شود و در اوج جنگ، تروریست‌های النصره از طریق جاده خان‌طومان اقدام به جابه جایی مهمات و اسلحه به جنوب سوریه می‌کردند. 

سردار حمیدرضا رستمیان فرمانده لشکر عملیاتی ۲۵ کربلا که خود در واقعه خان طومان حضور داشت اهمیت منطقه خان طومان را برای تکفیری‌ها همچون شلمچه برای صدام می‌داند. رستمیان در خصوص شهادت ۱۳ نیروی مازندرانی در مصاحبه‌ای گفته بود: دشمن به فاصله ۱۰ روز برای بازپس‌گیری خان‌طومان تلاش کرد که در هر مرحله خسارت جدی به آنها وارد می‌شد طوری که ۲۱ فروردین ماه بیش از ۱۰۰ کشته داشتند. در عملیات سوم دشمن در تاریخ ۱۶ اردیبهشت، دشمن آمادگی خودش را توسعه داد و توان رزمی اش را پنج برابر کرد.

وی ادامه داد: رزمندگان ما ۱۴ ساعت در برابر دشمن مقاومت کردند و به اذعان خودشان ۷۰۰ کشته و زخمی در این عملیات متوجه دشمن شد. حماسه خان‌طومان ماندگار شد به این دلیل که مانع از دست‌یابی دشمن به دیگر نقاط سوریه شد، به همین دلیل سردار سلیمانی از حماسه آفرینی لشکر عملیاتی ۲۵ کربلا تقدیر کرد و گفت: «اگر حماسه‌آفرینی رزمندگان لشکر عملیاتی ۲۵ کربلا در خان‌طومان نبود ما متحمل خسارت‌های بسیاری زیادی می‌شدیم.»

شهیدانی، چون حبیب‌الله قنبری، رضا حاجی زاده، سید رضا طاهر، حسین مشتاقی، محمود رادمهر، محمد بلباسی، علی جمشیدی، علیرضا بریری، سعید کمالی، علی عابدینی از جمله شهدای آن روز بودند که بعدا به شهدای خان‌طومان معروف شدند. 

سال‌ها بی خبری از پیکر‌های به جای مانده از شهدای خان‌طومان باعث شده بود تا خانواده شهدا هرکجا فرماندهان جبهه مقاومت و به ویژه سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی را می‌دیدند سراغ شهدیشان را از او بگیرند. اسفند سال ۹۷ فرصتی شد تا حاج قاسم در یادواره شهدای مازندران به بابل برود. بسیاری از خانواده‌های شهدای مدافع حرم در این یادواره حضور داشتند و خواستار تفحص جدی و بازگشت پیکر‌های شهدای خود شدند.

شهدایی که یک استان به آنها می‌بالد

یک سال پس از شهادت سردار سلیمانی نامه‌ای منتشر شد که سندی بر اهتمام ویژه سردار سلیمانی در تفحص شهدای خان‌طومان دلالت داشت. در پی دستور مکتوب فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران پیکر‌های مطهر شهدای خانطومان پس از سال‌ها به کشور بازگشت. سردار حاج قاسم سلیمانی در ۲۶ آبان ماه سال ۹۷ طی نامه‌ای خطاب به سردار احمد کریمی، معاون نیروی انسانی سپاه نوشته بود: «ضمن تشکر فراوان، خداوند از شما به بهترین وجه قبول بفرماید. خواهش می‌کنم ادامه موضوع خصوصا باقیمانده مفقودین جنوب و خان طومان با جدیت دنبال شود، دستتان را می‌بوسم.»

بیستم مهر ۹۹ سردار سرتیپ دوم پاسدار ابوالقاسم شریفی مسئول ایثارگران سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای از کشف و شناسایی پیکر هفت تن از شهدای مدافع حرم منطقه خان‌طومان سوریه در عملیات تفحص شناسایی و تایید هویت آنان خبر داد. شهیدان والامقام رضا حاجی زاده، علی عابدینی، محمد بلباسی و حسن رجایی فر از استان مازندران، شهید زکریا شیری از استان قزوین، شهید مجید سلمانیان از استان البرز و شهید مهدی نظری از استان خوزستان از شهدای تفحص شده منطقه خان طومان هستند. 

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار