دبیر ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به دفاع‌پرس خبر داد؛

اعزام روزانه ۱۵۰۰ زائر اربعین از طریق دریا

میراحمدی با بیان اینکه یکی از توافقات با کشور عراق در حوزه حمل و نقل بوده است، گفت: با کشور عراق به توافق رسیدیم که با دو کشتی روزانه هزار و ۵۰۰ زائر اربعین حسینی را به شهر بصره عراق منتقل کند.
کد خبر: ۶۶۵۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۶ - 06May 2024
اعزام روزانه ۱۵۰۰ زائر اربعین از طریق دریابه گزارش خبرنگار جامعه دفاع‌پرس، «سیدمجید میراحمدی» دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی در حاشیه نشست ستاد مرکزی اربعین حسینی که ظهر امروز (دوشنبه) در سالت پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به سفر هیئتی از ایران به عراق و دیدار با وزیر کشور عراق اظهار داشت: در سفری که ما در راس هیئتی به عراق داشتیم برروی مجموعا بیش از ۵۰ محور از مسائل مشترک اربعین توافق کردیم و باید از دولت عراق در این حوزه تشکر کنیم.

عبور آسان زائرین اربعین از مرزها اولویت اصلی ستاد اربعین

میراحمدی ادامه داد: یک مسئله عبور آسان زائران از مرزهاست، چون در سنوات گذشته این مشکل بود، اما سال قبل شاهد تحول مثبتی بودیم و امسال طرح «سجاد» که تبادل برخط زائران از ایران به پلیس عراق صورت بگیرد و مرحله ثبت پلیس عراق حذف می‌شود که قرار شده در ایام غیراربعینی هم باشد.

دبیر ستاد اربعین با بیان اینکه عراق عمده خروجی مرز‌ها را به کنترل الکترونیک مجهز کرده که این امر سرعت انتقال زائران را افزایش می‌دهد و کنترل دستی حذف می‌شود، افزود: بر سر اسناد رسمی پذیرش زائران توافق شد و مبنا این شد که همان مدارک سال گذشته (گذرنامه رسمی و گذرنامه زیارتی» استفاده شود و زائران ما با خیال راحت گذرنامه خود را تهیه کنند.

در خصوص اتباع پاکستانی برای حضور در اربعین منتظر نظر کشور عراق هستیم

وی گفت: در خصوص زائران غیرایرانی توافقات خوبی شد. در مورد زائران پاکستانی دولت عراق ملاحظاتی داشت و قرار شد در سفری که وزیر کشور عراق به ایران دارد پیشنهاد خود را نسبت به زائران پاکستانی‌ها اعلام کند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور بیان کرد: در مورد اتباعی که از مرز ما عبور می‌کنند طبق سند خادم اقدام می‌شود همچنین پایانه‌های نذری عراق و گاراژ‌هایی که هست ساماندهی شود و اقدامات خوبی را عراق برای ساماندهی انجام داده است. 

هیچ گذرنامه‌ای در مرزها برای اتباع خارجی صادر نمی‌شود

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی در پاسخ به دفاع‌پرس در خصوص صدور گذرنامه برای اتباع گفت: هیچگونه گذرنامه‌ای برای اربعین در مرزها صادر نخواهد شد و اتباع باید گذرنامه اربعین را در شهرهای خود دریافت کنند.

میراحمدی اظهار داشت: مسئله دیگر ما بیشترین آمار فوتی‌هایمان است که مربوط به تصادفات جاده‌ای است و قرار شد کمیته مشترکی با عراق تشکیل شود و عراق جاده‌های عبور و مرور زائران را به دوربین کنترل سرعت مجهز کرده همچنین بر استفاده از کمربند‌های اتومبیل و استفاده از موبایل تاکید کرد، چون کنترل سرعت راننده‌های عراقی اقدام مهمی است که میزان تلفات را کاهش می‌دهد.

خدمات فرودگاه نجف در ایام اربعین ۲۴ ساعته خواهد شد

وی گفت: توافق شد فرودگاه نجف ۲۴ ساعته شود. در مورد ورود خودر‌های شخصی توافق شد تا از اول صفر تا ۱۰ صفر وارد خاک عراق شوند که قرار است پاسخ دهند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تصریح کرد: در زمینه‌های مختلفی که سفر اربعین را تسهیل کند مثل رایگان شدن اینترنت و رایگان شدن شمار‌های سه شماره‌ای و امکان پرواز هلی کوپتر‌ها و عبور و مرور آمبولانس‌های ایرانی و تسهیل انتقال موکب‌های عراقی توافق شد و موکب ایرانی از بیستم محرم تا ۱۵ سفر امکانات خود رامنتقل کنند. 

میراحمدی اظهار داشت: در جلسه امروز ستاد اربعین یکی از بحث‌های ما تغییر در جریان خدمت رسانی به زائران است. چون مواکب عراقی ار ۱۲ صفر به بعد فعال می‌شوند و خدماتی در عراق مطرح نمی‌شود و سال قبل یک میلیون و چهارصد هزار زائر ما قبل از ۱۲ صفر برگشتند.

دبیر ستاد اربعین تصریح کرد: قرار شد خدمات عزتمندانه به زائران بدهند، چون عزتمندی زائران ما هدف ماست و پنج اصل امنیت، سهولت، سلامت، عزت و معنویت را داریم که بر اساس اصل عزت زائران ما با عزتمندی بروند و برگردند و دولت عراق به این موضوع توجه دارد، اما زمانی که فعال نیستند وظیفه خود می‌دانیم این کار را انجام دهیم. 

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار