رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس:

روایتگری دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان در نمایشگاه کتاب/ بازیگر اصلی نهضت ۱۰۰ برابری کردن تولیدات دفاع مقدس هستیم

سردار امیریان به اهمیت نشر کتاب‌های کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: به‌دنبال بهره‌مندی از راویان تخصصی دفاع مقدس در حوزه کودک و نوجوان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب هستیم. 
کد خبر: ۶۶۵۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۴ - 07May 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از فردا (۱۹ اردیبهشت) در محل مصلی امام خمینی (ره) آغاز به کار می‌کند. اهمیت حضور بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب، محور گپ‌وگفتی با رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس این بنیاد شد.

سردار «مهدی امیریان» در ابتدا با اشاره به فرصت مغتنم حضور موثر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار داشت: وظیفه و ماموریت اصلی سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس تولید و نشر کتب دفاع مقدس است و بر همین اساس مصمم هستیم با دو انتشارات «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» و انتشارات «صریر» با ارائه‌ی جدیدترین و متنوع‌ترین کتاب‌های حوزه دفاع مقدس در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران حاضر شویم.

روایتگری دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان در نمایشگاه کتاب/ بازیگر اصلی نهضت ۱۰۰ برابری کردن تولیدات دفاع مقدس هستیم

تولید کتب دفاع مقدس در گسترۀ کشور

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس از حضور ادارات کل استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت: از سال گذشته و درپی مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ۱۰۰ برابری کردن تولیدات دفاع مقدس، تولید و انتشار کتاب‌های متعدد و متنوع با موضوع دفاع مقدس در دستور کار ادارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان‌های سراسر کشور قرار گرفت که خروجی این تولیدات به‌صورت متمرکز در غرفه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب ارائه خواهد شد.

سردار امیریان، در مورد وجه تمایز حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نسبت به سال گذشته بیان داشت: تفاوت اصلی حضور ما در نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های قبل، تمرکز ارائه و هم‌افزایی تولیدات نشر ادارات کل استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است که باعث هم‌افزایی و رقابت مثبت در این زمینه می‌شود.

برگزاری نشست‌های تخصصی با نویسندگان دفاع مقدس

رییس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به اهمیت نشر کتاب‌های کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: امسال برپایی غرفه ویژه کودک و نوجوان را در دستور کار داریم که به نظر می‌رسد این غرفه با استقبال مواجه شود. امید است که بتوانیم در این عرصه بهتر از قبل فعالیت کنیم، در این خصوص به‌دنبال بهره‌مندی از راویان تخصصی دفاع مقدس در حوزه کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب هستیم که امیدواریم محقق شود. همچنین امسال نشست‌های تخصصی با فعالان و نویسندگان دفاع مقدس را برگزار خواهیم کرد.

روایتگری دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان در نمایشگاه کتاب/ بازیگر اصلی نهضت ۱۰۰ برابری کردن تولیدات دفاع مقدس هستیم
پرورش نویسندگان دفاع مقدسی در حوزه کودک و نوجوان

سردار امیریان با اشاره به جایگاه خلاقیت و هنر در انتقال مفاهیم دفاع مقدس عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره فرموده‌اند «اگر می‌خواهید کار ویژه‌ای داشته باشید باید با ابزار هنر به این موضوع بپردازید» با توجه به این سخن گهربار،   خلاقیت و هنر مسئله اصلی در انتقال مفاهیم دفاع مقدس به رده سنی کودک و نوجوان است، لذا نویسندگان دفاع مقدس باید آموزش‌های لازم را ببینند تا بتوانند در این حوزه خلاقانه کار کنند و مفاهیم را با زبان هنر به کودکان و نوجوانان انتقال دهند. براین اساس ما در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به دنبال ایجاد زمینه‌ای برای این امر مهم هستیم.

جایگاه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در نهضت ۱۰۰ برابری آثار دفاع مقدس

رییس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس جایگاه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در خصوص مطالبه امام خامنه‌ای مبنی بر ۱۰۰ برابری کردن تولیدات دفاع مقدس را ویژه دانست و اظهار داشت: بازیگر اصلی نهضت ۱۰۰ برابری کردن آثار دفاع مقدس بنیاد است. حجم تولیدات و انتشار کتب دفاع مقدسی در سازمان ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این سال‌ها با رشد ۳۰ برابری همراه بوده است، اما هنوز تا رسیدن به هدف راه زیادی دارد.

روایتگری دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان در نمایشگاه کتاب/ بازیگر اصلی نهضت ۱۰۰ برابری کردن تولیدات دفاع مقدس هستیم
از تحریف موضوعات دفاع مقدسی در حوزه نشر جلوگیری می‌کنیم

سردار امیریان  درمورد تحریفات صورت گرفته در کتب دفاع مقدس نیز گفت: جلوگیری از تحریف در حوزه تولیدات دفاع مقدس جز وظایف اصلی سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس است و بی‌شک بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با پشتیبانی‌ها واطلاعاتی که در اختیار سازمان قرار می‌دهد ما را در این امر مهم کمک می‌کند تا با تمام توان از تحریف در این حوزه جلوگیری کنیم.

نگاه فناورانه در حوزه نشر کتب دفاع مقدس

وی در مورد چشم‌انداز حوزه نشر و کتاب دفاع مقدس خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بار‌ها تاکید کرده‌اند که ظرفیت و گنجینه دفاع مقدس تمام نشدنی است و۱۰۰ سال هم در این حوزه کار شود باز کم است. ما  تا سال‌ها خوراک محتوایی غنی و معرفتی در این حوزه داریم که با نگاه فناورانه و برنامه‌ریزی درست می‌توانیم کمبود‌ها را استخراج کرده، رصد انجام دهیم و نبض کار فرهنگی برای دفاع مقدس را به دست بگیریم.

روایتگری دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان در نمایشگاه کتاب/ بازیگر اصلی نهضت ۱۰۰ برابری کردن تولیدات دفاع مقدس هستیم

استعدادیابی افراد با رویداد‌های ملی در حوزه کتاب  دفاع مقدس

سردارامیریان گفت: ما باید به سمت کادرسازی، برنامه‌ریزی و آموزش جوانان مستعد برویم  و در این حوزه کار جدی انجام بدهیم. قطعا رویداد‌های ملی مانند کتاب سال دفاع مقدس یا جشنواره یوسف در استعدادیابی افراد به ما کمک می‌کنند. بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نهادی است که در امر سیاست‌گذاری، هدایت و حمایت از ناشران مختلف همواره پیشتاز بوده است و در این زمینه مخاطب سنجی می‌کند. از طرفی باید وضعیت نشر دفاع مقدس را بررسی کند، اما به دلایلی این کار تا به امروز به شکل کامل و سازماندهی شده صورت نگرفته است که در تلاش هستیم این هم‌فکری و تعامل بهتر از گذشته انجام شود.

تعامل از طریق برنامه شاد با نوجوانان

رییس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در مورد تعامل با وزارت‌خانه‌های مختلف مانند آموزش و پرورش تاکید کرد: ما با وزارت آموزش و پرورش در برنامه شاد تعامل داریم و قطعا یکی از بستر‌های مناسب برای تعامل با نوجوانان برنامه شاد است، البته باید این تعامل و هم‌افزایی بیشتر شود و حتی در تالیف کتب درسی ورود پیدا کنیم که برای این کار می‌توانیم برنامه‌هایی داریم.

روایتگری دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان در نمایشگاه کتاب/ بازیگر اصلی نهضت ۱۰۰ برابری کردن تولیدات دفاع مقدس هستیم

سهم موضوعات دفاع مقدسی در کتب درسی

وی با اشاره به اینکه سهم موضوعات دفاع مقدس در کتب درسی زیر یک درصد است افزود: این آمار با حوزه شهدای مدافع حرم حدود ۳ تا ۵ درصد می‌شود و در کل با موضوعات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مدافعین حرم بین ۵ تا ۱۰ درصد خواهد بود که بسیار کم است و باید رایزنی‌هایی در این زمینه با وزارت آموزش و پرورش صورت بگیرد چرا که هر متن و مطلبی نمی‌تواند وارد کتاب‌های درسی شود. این کار ساعت‌ها فکر و برنامه‌ریزی نیاز دارد، باید استانداردسازی شود و کار علمی انجام بگیرد که درپی تحقق آن هستیم.

ضرورت تدریس دفاع مقدس در دانشگاه‌ها

سردار امیریان گفت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با  وزارت علوم ارتباطات موثری دارد و موضوع تدریس دروس دفاع مقدس در دانشگاه‌ها توسط بنیاد پیگیری شده است که این کار در حال انجام است و در حال حاضر در دانشگاه‌ها درس ۲ واحدی دفاع مقدس تدریس می‌شود.

انتهای پیام/ 801

نظر شما
پربیننده ها