دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

دور دوم انتخابات مجلس و آرایش گروه‌های سیاسی در تهران

جمهوری اسلامی ایران دوران حساسی از تاریخ را سپری می‌کند. در این شرایط از گروه‌های سیاسی و نمایندگان منتخب انتظار می‌رود ضمن حفظ اخلاق و مصالح کشور در رقابت‌های انتخاباتی، برای حل مشکلات مردم از طریق تشکیل یک مجلس انقلابی و قوی تلاش کنند.
کد خبر: ۶۶۵۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۱ - 08May 2024

کیفیت مجلس دوازدهم فدای کمیت!/ مجلس تراز انقلاب اسلامی باید صدای مردم شودگروه سیاسی دفاع‌پرس: حضور مردم در انتخابات و مشارکت سیاسی آن‌ها برای تعیین سرنوشت کشور، به منزله‌ی روح قانون اساسی محسوب می‌شود. مرحله اول از دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با مشارکت ۴۴ درصدی مردم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد و ۲۴۵ منتخب به مجلس شورای اسلامی راه یافتند؛ اما تکلیف ۴۵ کرسی مجلس نامشخص ماند و انتخابات به دور دوم کشیده شد. روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ مرحله دوم انتخابات مجلس قرار است برگزار شود تا نمایندگان ۲۲ حوزه انتخابیه هم مشخص شوند و ۲۹۰ کرسی مجلس دوازدهم تکمیل شود.

این روز‌ها ۹۰ نفر از کاندیدا‌ها برای تصاحب ۴۵ کرسی مجلس در حال رقابت هستند؛ اما از میان حوزه‌های انتخابیه استان‌ها، حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، رکورددار راه یابی کاندیدا‌ها به دور دوم انتخابات مجلس است. این حوزه ۳۰ کرسی در پارلمان دارد و تکلیف تنها ۱۴ نماینده آن در مرحله اول مشخص شد. ۱۶ کرسی باقی مانده در مرحله دوم از میان ۳۲ کاندیدا تعیین تکلیف خواهد شد.

از میان کاندیدا‌های حوزه انتخابیه پایتخت علیرضا سلیمی با حضور در ادوار هشتم، نهم، دهم و یازدهم، بیژن نوباوه وطن با حضور در ادوار هشتم، نهم و یازدهم، حسین نجابت با نمایندگی در ادوار هفتم، هشتم و نهم و محمدحسین حسین زاده بحرینی با نمایندگی در دوره‌های نهم، دهم و یازدهم، چهار کاندیدای سابقه‌دار هستند. اما ابوالقاسم جراره، زهره طبیب‌زاده نوری و مجتبی رحماندوست فقط در مجلس نهم حضور داشتند.

همچنین احمد نادری، عبدالحسین روح‌الامینی، سمیه رفیعی، زهره سادات لاجوردی، سیدنظام الدین موسوی، مهدی عسگری، غلامحسین رضوانی، فاطمه قاسم‌پور و مهدی شریفیان سابقه نمایندگی در مجلس فعلی (مجلس یازدهم) را دارند. نامزد‌های حوزه انتخابیه تهران، ائتلاف مردمی نیرو‌های انقلاب اسلامی (امنا)، شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی (شانا) و جبهه صبح ایران را برای دور دوم انتخابات مجلس تشکیل دادند.

وجود فهرست‌های انتخاباتی متعدد می‌توانند رأی‌دهنده‌گان بیشتری را وارد انتخابات کنند. در این میان اصلاح‌طلبان به دلیل ناکامی در جلب اقبال عمومی در مرحله‌ی نخست نقش چندانی در رقابت‌ها ندارند و در غیاب آن‌ها، اصولگرایان مشغول رقابت درون‌گروهی هستند. 

عطش قدرت یا دغدغه‌ی خدمت؟!

براساس اخباری که این روزها شنیده می‌شود، آقایان مجتبی ذوالنوری، نصرالله پژمانفر، علی نیکزاد و منوچهر متکی برای رقابت با محمدباقر قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم آماده می‌شوند. براساس توافق صورت گرفته قرار است هرکدام از این ۴ چهره که اقبال بیشتری داشتند، در صحنه رقابت باقی بمانند و سه نفر دیگر کناره‌گیری کنند.

طی روزهای منتهی به برگزاری دور دوم انتخابات، دغدغه اصلی اصولگرایان این بوده که چه کسی روی کرسی ریاست مجلس دوازدهم خواهد نشست؛ محمد باقر قالیباف یا چهره‌ای دیگر؟! به هر حال در بحبوحه‌ی جدال سیاسی بر سر تصاحب صندلی ریاست مجلس دوازدهم، کمتر خبری از ارائه ایده برای بهبود عملکرد پارلمان یا مطرح شدن برنامه‌ و سازوکاری برای تنظیم قوانین مترقی به گوش رسید. 

در حدفاصل برگزاری دور اول و دوم انتخابات مجلس، تحولات بسیار مهمی در سطح کشور، منطقه و جهان رخ داده است؛ از جمله ارتقاء موقعیت جبهه‌ی مقاومت پس از عملیات وعده صادق، اوج‌گیری اعتراضات ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های مهم جهان، نقض قوانین کشور‌های مدعی آزادی بیان و دموکراسی، افزایش انسجام اجتماعی و کاهش محسوس کشف حجاب در سطح شهر. در شرایطی که به نظر می‌رسد انسجام داخلی در کشور تقویت شده، باید یادآور شد که جدال بر سر تصاحب کرسی ریاست برای مردم نان و آب نمی‌شود و فقط نشان دهنده‌ی وجود شکاف میان دغدغه‌های مردم و چهره‌های سیاسی در پارلمان است.

مجلس تراز انقلاب اسلامی باید صدای مردم باشد. جمهوری اسلامی ایران امروز دوران حساسی از تاریخ را سپری می‌کند و با مجموعه‌ای از قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدید‌ها مواجه است. در این شرایط از گروه‌های سیاسی و نمایندگان منتخب انتظار می‌رود ضمن حفظ اخلاق و مصالح کشور در رقابت‌های انتخاباتی، برای حل مشکلات مردم از طریق تشکیل یک مجلس انقلابی و قوی تلاش کنند.

حضور چشم‌گیر مردم در دور اول انتخابات به رغم تبلیغات گسترده‌ی دشمن، ضریب امنیتی را در مقابل تهدیدهای اقتصادی، سیاسی و نظامی افزایش داد و برای کشور بازدارندگی ایجاد کرد. ملت ایران در طول دوره‌های مختلف پس از انقلاب اسلامی تا کنون با صلابت و شجاعت در مسیر حفظ و حراست از آرمان‌های نظام ایستادگی کرده و با هوشیاری و مقاومت توطئه‌های دشمنان را از بین برده است. لذا امروز مهم‌تر از کشمکش بر سر کرسی‌های قدرت، تمرکز بر افزایش کارآمدی و توجه به مطالبات مردم است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها