مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان جنوبی:

دانشنامه دفاع مقدس می‌تواند فرهنگ دفاع مقدس را به گفتمان عمومی تبدیل کند

سرهنگ «فلاحی» گفت: دانشنامه دفاع مقدس علمی‌ترین محتوای تولیدشده در حوزه دفاع مقدس است که هم برای نسل فعلی و هم برای آیندگان قابلیت استفاده دارد و می‌تواند فرهنگ دفاع مقدس را در جامعه نهادینه و به گفتمان عمومی تبدیل کند.
کد خبر: ۶۶۵۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۳ - 07May 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خراسان جنوبی، سرهنگ پاسدار «غلامرضا فلاحی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی امروز (سه‌شنبه) در نشست شورای حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان بشرویه، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه «دفاع مقدس؛ حادثه‌ای پرهیجان، پرمعنا و پرفایده برای امروز و فردای کشور است»، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در بیشتر سخنرانی‌های خود به موضوع دفاع مقدس و شهدا می‌پردازند که این نشان‌دهنده اهمیت بیش از حد آن است.

وی روحیه جهادی را رمز پیروزی در دفاع مقدس دانست و بیان کرد: دشمنان اسلام و انقلاب جنگ را بر ایران تحمیل کردند که با این اقدمات هم راه به جایی نبردند و جوانان با ایثار و ازخودگذشتگی و با امکانات محدود در مقابل دشمنان ایستادگی و مقاومت کردند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی تبیین کرد: نظام جمهوری اسلامی برگرفته از فرهنگ و قیام عاشوراست و شهدای ما با الگوپذیری از سرور و سالار شهیدان در جبهه‌های حق علیه باطل حضور یافته و با فدا کردن جان خود توانستند آرامش و آزادی و امنیت کنونی را برای ما به ارمغان بیاورند.

دفاع مقدس؛ زمینه‌ساز عزت و سربلندی کشور

سرهنگ فلاحی با تأکید بر اینکه دوران دفاع مقدس مسیر عزت و سربلندی را برای کشور فراهم کرد و امروز جمهوری اسلامی در اوج اقتدار است، مطرح کرد: هدایت امام خمینی (ره)، میدان‌داری جوانان متعهد و علاقه‌مند به ایران با روحیه شهادت‌طلبی و ابتکار و خلاقیت سبب ایستادگی و پیروزی جمهوری اسلامی با دست خالی در مقابل ارتش قوی و مجهز رژیم بعثی عراق بود.

وی با بیان اینکه همان‌طور که در دوران دفاع مقدس همه اقشار به ویژه جوانان پای کار بودند، امروز هم باید پای کار باشند، گفت: تا وقتی از روحیه اسلامی و انقلابی دست برنداشتیم، دشمن مسیر دشمنی خود را ادامه می‌دهد و امروز باید حواسمان به توطئه دشمنان جمع باشد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی بر لزوم توجه به مناسبت‌های مختلف و عملیا‌ت‌های مختلف جهت تبیین دستاورد‌های دفاع مقدس تأکید و توضیح داد: این مناسبت‌ها و حماسه‌ها فرصتی برای تبیین مظلومیت، ایستادگی، مقاومت، اطاعت‌پذیری و ولایتمداری رزمندگان دوران دفاع مقدس است و باید بیان کنیم که چه بر ما گذشت و چقدر تنها بودیم و از دلاورمردی‌های شهدا و رزمندگان در دفاع از کیان میهن اسلامی در جنگ تحمیلی بگوییم.

سرهنگ فلاحی با بیان اینکه خانواده‌های شهدا چشم و چراغ ما هستند و نباید از پیام‌ها و وصیت‌نامه‌های شهدا غافل شویم و باید آنها را تبیین و ترویج دهیم، گفت: لازم است ایثار و رشادت‌های دوران دفاع مقدس در سطح جامعه تبیین شود و برای این کار باید با شیوه‌های جدید و طبق نیاز نسل‌های کنونی و آینده اقدام کنیم.

دانشنامه دفاع مقدس؛ راهی برای نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار و شهادت

وی به اهمیت ثبت و ضبط خاطرات دوران دفاع مقدس و انتشار آن‌ها، بیان کرد: دانشنامه دفاع مقدس علمی‌ترین محتوای تولیدشده در حوزه دفاع مقدس محسوب می‌شود و از جهات مختلف هم برای نسل فعلی و هم برای آیندگان قابلیت استفاده و کاربرد دارد و می‌تواند فرهنگ دفاع مقدس را در جامعه نهادینه و به گفتمان عمومی تبدیل کند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی دانشنامه دفاع مقدس را گامی بلند در راستای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست و مطرح کرد: یکی از ضرورت‌های مهم امروز در کشور الگوگیری از فرهنگ نجات‌بخش دفاع مقدس و انتقال این فرهنگ به نسل‌های آینده است که تهیه و تدوین این دانشنامه علاوه بر اینکه فرهنگ دفاع مقدس را از تحریف و فراموشی نجات می‌دهد بلکه موجب عملیاتی شدن این فرهنگ برای نسل جدید خواهد شد.

سرهنگ فلاحی با بیان اینکه دانشنامه دفاع مقدس یک مرجع قوی و در برگیرنده همه موضوعات است، گفت: در قالب این دانشنامه که با همکاری برخی نهاد‌ها و علاقه‌مندان در حال تدوین است اطلاعات کاملی از نقش مردم استان و سایر مجموعه‌ها در دفاع مقدس آماده و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اهمیت گردآوری مصاحبه رزمندگان اسلام و نقش آن در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به خصوص برای تحقق «جهاد تبیین»  مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی، تأکید کرد: این اداره‌کل، آمادگی هرگونه همکاری با عموم علاقه‌مندان به خصوص رزمندگان، ایثارگران و نویسندگان برای ورود به این عرصه را دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار