وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

بنای دولت تمرکز جدی بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری است

اسماعیلی با بیان اینکه دوره پررونق فرهنگ، ادب و هنر کشور را تجربه می‌کنیم، گفت: بنای دولت انقلابی و مردمی تمرکز جدی بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری است.
کد خبر: ۶۶۶۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۳ - 08May 2024

۱۲۰ هزار مجوز کتاب در سال گذشته صادر شده استبه گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، مراسم افتتاحیه سی‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین «غلامحسین خسروپناه» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

اسماعیلی با بیان اینکه بهار امسال با نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم آغاز شد، اظهار داشت: مجموعه بزرگی از رویداد‌ها را پشت سر گذاشتیم که به امروز رسیدیم و جشن بزرگ آغاز نمایشگاه کتاب را برگزار کردیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در ماه اردیبهشت با رویداد‌های فرهنگی متعددی روبرو هستیم؛ بزرگداشت عطار، سعدی، فردوسی و خیام و امسال نیز قرین شده است با دهه کرامت؛ ولادت بانوی بزرگوار حضرت فاطمه معصومه (س) که ان‌شاالله شفیع ما در روز جزا باشند و در پایان این دهه نیز ولادت امام رضا (ع) است.

وی افزود: نمایشگاه سی‌و‌پنجم با همت دوستان در خانه کتاب، معاونت فرهنگی و با مشارکت اصحاب فرهنگ و کتاب برگزار شده است که از همه ناشران، نویسندگان و کتابفروشان که مشعل بزرگ فرهنگ را در این کهن سرزمین شعله‌ور نگه داشته‌اند، تشکر می‌کنم.

اسماعیلی با بیان اینکه دوره پررونق فرهنگ، ادب و هنر کشور را تجربه می‌کنیم، تاکید کرد: بنای دولت انقلابی و مردمی تمرکز جدی بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سال گذشته بیش از یکصد و بیست هزار مجوز کتاب صادر کردیم که عدد بی‌نظیری است و بالاترین نصاب در همه سالهاست؛ برخلاف مشکلاتی که داریم و وجود آنها طبیعی است، در بسیاری از خانواده‌ها به دلیل مشکلات معیشتی انتظار می‌رفت به حوزه کتاب توجه لازم نشود؛ ولی مردم فرهنگ دوست کشورمان حوزه کتاب را رها نکردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در سال‌های اخیر آمار میزان مطالعه رو به افزایش است و سال به سال میزان مطالعه کتب (بدون احتساب منابع درسی، ادعیه و قرآن کریم) رشد داشته است.

وی افزود: توسعه کتابخانه‌های عمومی به فصلی پرافتخار در دوره جدید تبدیل شده است و در ماه‌های آینده یکی از بزرگترین کتابخانه‌های منطقه را افتتاح خواهیم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ابتدای دولت، تولید کاغذ حدود پنج هزار تن بود؛ ولی سال گذشته به خودکفایی در تولید کاغذ کتب درسی رسیدیم و به زودی با افتتاح مجموعه جدید که برای تولید کاغذ نیازی به استفاده از چوب ندارد، صد و سی هزار تن کاغذ می‌توانیم تولید کنیم.

اسماعیلی ضمن قدردانی از بانک ملی، شرکت پست، شهرداری تهران، رسانه ملی و رسانه‌های جمعی، گفت: دولت قصد افزایش چتر حمایتی از مخاطبان کتاب را دارد و علاوه بر تخصیص یارانه خرید کتاب برای دانشجویان، طلاب و اساتید بحث اختصاص خرید یارانه‌ای کتاب برای کارکنان دولت تصویب شده است؛ دو میلیون تن از خانواده‌های کارکنان دولت می‌توانند از نمایشگاه تا پایان سال از این یارانه بهره ببرند.

اسماعیلی افزود: این امر موجب تقویت جدی چرخه اقتصاد کتاب می‌شود، در سال جاری اقدامات نوین دیگری را هم در این زمینه‌ها آغاز خواهیم کرد. عدالت فرهنگی در نمایشگاه امسال پیش‌بینی شده است و هر فرد ایرانی با مراجعه به سامانه خرید مجازی کتاب در چند دقیقه می‌تواند کتاب هایش را خریداری کند و کتاب‌های با تخفیف خریداری شده را رایگان درب منازل تحویل دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سال گذشته عدد بسیار بالایی کتاب را به روستا‌ها و مناطق محروم با استفاده از این روش توانستیم برسانیم، افزود: امسال پیش بینی اولیه این بود که شاید مجبور باشیم برخی از این یارانه را حذف کنیم، اما با تاکید امروز رییس جمهور این امر اصلاح شد و همه خرید‌ها می‌تواند در منزل تحویل داده شود.

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس مستقر در نمایشگاه کتاب تهران، غرفه انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و صریر، در مصلی امام خمینی (ره)، بخش عمومی شبستان اصلی، راهروی ۶، به نام بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس میزبان اهالی کتاب و کتاب‌خوانی است و همچنین غرفه کودک و نوجوان این مجموعه درب شماره ۹ نبش راهروی ۲ شماره ۱۲۲ سالن کودک و نوجوان میزبان کودکان و نوجوانان است.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار