سردار سرتیپ بسیجی بهمن کارگر:

راهیان‌نور می‌تواند فرهنگ عمومی کشور را متحول کند

رئیس ستاد مرکزی راهیان‌نور کشور گفت: راهیان‌نور بعد از راهپیایی اربعین بزرگترین همایش فرهنگی جهان است؛ راهیان‌نور می‌تواند فرهنگ عمومی کشور را متحول کند.
کد خبر: ۷۳۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲ - 11March 2016

راهیان‌نور می‌تواند فرهنگ عمومی کشور را متحول کند

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، سردار سرتیپ بسیجی بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور صبح امروز جمعه 21 اسفند با حضور در شبکه قرآن سیما  با اشاره به «روز ملی راهیان نور» گفت: اواخر سال 92 خدمت رهبرمعظم انقلاب رسیدیم؛ ایشان 12 مطالبه از ما داشتند. تاکید ایشان این بود که دفاع مقدس نباید فراموش و تحریف شود و باید فضا را برای بازدید مردم از آثار باقی مانده از دفاع مقدس باز کرد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس افزود: مسئله دیگری که رهبر معظم انقلاب اشاره داشتند، تعیین شناسنامه برای مناطق دفاع مقدس بود که در این راستا برای 54 یادمان در 7 استان کشور کتابچه و تابلوهایی تعریف کردیم تا هر کسی به این سرزمینها رفت بداند به کجا رفته و چه اتفاقی در آن رخ داده است.

رئیس ستاد مرکزی راهیاننور خاطر نشان کرد: درباره مطالبه دیگر ایشان که تحریف در دفاع مقدس است ما پژوهشگاه دفاع مقدس را داریم که ماموریت آن نشان دادن حقیقت دفاع مقدس است. محققین و هنرمندانی که بخواهند کار پژوهشی یا اثر هنری در این رابطه تولید کنند می توانند به این مرکز مراجعه کرده و از امکانات موجود بهره ببرند.

سردار کارگر ادامه داد: سازمان اسناد دفاع مقدس مجموعه دیگری است که ما در همین راستا تعریف کردیم. موضوع تحریف و انحراف را مقام معظم رهبری بسیار تاکید داشتند چرا که اگر 50 سال از دفاع مقدس بگذرد بچه های جنگ نخواهند بود و این اسناد است که می تواند گویای جنگ باشد. توفیق داشتیم دایره المعارف  دفاع مقدس را که تا کنون سه جلد آن منتشر شده است و یازده جلد بعدی آن که به صورت ملی است را به پایان برسانیم. یکی دیگر از برنامههای ما نگارش تاریخ جنگ در برنامه ششم و هفتم تا سال 1404 است تا تاریخ جنگ و دایره معارف ملی و استانی داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که حرکت راهیان نور چقدر مردمی است گفت: اولین حرکت راهیاننور بعد از عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر بوده است که تعدادی خارجی نیز حضور داشتهاند. در طول جنگ امنیت لازم برای ایجد سفر راهیان نور وجود نداشت. ابتکار آغاز راهیاننور توسط دانشجویان بود و از سال 84 سازمان یافت و 10 سال است که مداوم شکل گرفته است. سال 84حدود 400 هزار نفر در ایام نوروز به راهیان نور رفتند، امروز در طول سال در 2500کیلومتر راهیان نور مورد بازدید قرار می گیرد و در استان های کرمانشاه، ایام، خوزستان، آذربایجان غربی، بوشهر، کردستان و هرمزگان برگزار می شود.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گفت: آمار بازدید کنندگان مناطق راهیان نور از 400  هزار به 5 میلیون نفر رسیده است. 80 درصد بازیدکنندگان راهیاننور جوانان 16 تا 30 سال هستند که دفاع مقدس را ندیده اند. این آمارها نشان می دهد هر چقدر زیر ساختارها را آماده کنیم ظرفیت بازدیدکنندگان وجود دارد.

رئیس ستاد مرکزی راهیاننور تاکید کرد: راهیان نور مشهد شهداست. روی این خاک خون عزیزترین بندگان خدا ریخته شده است و اثر وضعی بر جا گذاشته است. این مناطق، مناطق افتخار آمیزی است که اگر کسی مذهبی هم فکر نکند و ملی بیندیشد می فهمد که این شهدا کسانی بودند که ایستادند تا کشور ما مثل عراق، سوریه و سایر کشورها نشود.

سردار کارگر عنوان کرد: وقتی شما این توانایی را دارید که نزدیک 6/5 درصد از افراد فعال کشور را در یک همایش بزرگ که بعد از راهپیایی اربعین بزرگترین همایش فرهنگی در جهان است همراه خود کنید می توان به این نتیجه دست یافت که راهیاننور میتواند فرهنگ عمومی کشور را متحول کند.

وی با اشاره به اینکه در عاشورا و ماه رمضان جرائم کاسته می شود گفت: ظرفیتهای فرهنگی اثر وضعی خوبی بر جامعه دارد. امروز در راهیان نور داوطلبین زیادی داریم که ما نتوانسته ایم برایشان ظرفیت ایجاد کنیم. باید زیر ساختها را آماده کنیم. تلاش خواهیم کرد تا در برنامه ششم و هفتم زیر ساخت ها را آماده کنیم تا شاهد حضور نزدیک به ده میلیون نفر در راهیان نور باشیم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خاطر نشان کرد: در راستای تاکید رهبر معظم انقلاب برای حضور دسته جمعی مردم در راهیان نور برنامه هایی را که پیش بینی کرده ایم که جنبه عمومی تری دارد. خادمین و راویان زیادی در این سرزمین ها زحمت می کشند اما چیزی که در مردم اثر می گذارد اثر وضعی خون های ریخته شده عزیزانمان است.

رئیس ستاد مرکزی راهیاننور کشور درباره نقش راهیان نور در امنیت پایدار کشور نیز گفت: دشمنان ما برای ناامن کردن کشور ابتدا از استان های مرزی شروع می کنند. اولین برنامه من در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس راه اندازی راهیان نور در استان های شمال غرب بود که ابتدا فکر می شد موفق نخواهد بود اما کاروان های راهیان نور بر امنیت، اقتصاد و فرهنگ مناطق مرزی اثر گذاشت. سال 92 وقتی در مناطق شمال غرب راهیان نور راه اندازی شد امنیت دراین مناطق لمس شد. سال گذشته 2 میلیون نفر از مناطق دور افتاده ای مثل اشنویه و پیران شهر که مناطق صفر مرزی است بازدید کردند. احساس امنیت بالاتر از امنیت است؛ اینکه مردم این احساس امنیت را حس کنند امنیت پایدار را برقرار می کند.

سردار کارگر درباره سازمان های درگیر در این حرکت عظیم فرهنگی نیز گفت: همه نیروهای مسلح در این حرکت فرهنگی حضور دارند. ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی و تمام دستگاه ها را در این حرکت شرکت داده ایم. همه وزارت خانه ها به نوعی مشارکت دارند؛ که چند وزارت خانه مثل آموزش پرورش و آموزش عالی و دانشگاه آزاد، وزارت ارشاد و مجلس شورای اسلامی و سازمان صدا و سیما در این حرکت حضور دارند. قرارگاه دانش آموزی که وزیر آموزش و پرورش و سردار فضلی مسئولیت آن را بر عهده دارند در حال فعالیت است که توفیقات خوبی را بهمراه داشته است. اما در بحث دانشجویی غفلت شده است که امیدواریم هر دانشجو در طول تحصیل یک بار این مناطق را بازدید کند.

وی با اشاره به شعارامسال راهیان نور گفت: شعار امسال راهیاننور که از 20 اسفند تا بیست اسفند ماه سال بعد در تمام فعالیتهای دفاع مقدس جاری خواهد بود، شعار «ما آمادهایم» است. ما هر سال شعاری را آماده می کنیم و تمام مناسبت های دفاع مقدس تا سال آینده را با این شعار پیش می بریم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خاطر نشان کرد: در ستاد راهیان نور یک کمیته امنیتی انتظامی وجود دارد که وظیفه حفظ امنیت این کاروان ها را بر عهده دارد. البته خوشبختانه در سه سال گذشته هیچ حادثه ای در رابطه با کاروانهای راهیان نور وجود نداشته است. مسئله حمل و نقل سازمان یافته که همه کاروان ها مسئول و همیار پلیس دارند. 200 هزار نفر در این کاروان ها تلاش می کنند، 27 هزار خادم افتخاری و 15 هزار مبلغ روحانی در کاروان ها مشغول فعالیتند که توسط قرارگاه حوزه علیمه معرفی می شوند. 25 هزار راوی به صورت داوطلب در این مدت همکاری می کنند.

سردار کارگر در بخش پایانی این گفتوگو با اشاره به چشم انداز و نقشه راه، راهیان نور گفت: از نظر کمی زیرساخت های یادمان ها و جاده ها آماده خواهند شد تا بتوانیم تعداد زائرینمان را به ده میلیون نفر برسانیم. زیارت با معرفت مسئله دیگری است که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید داشتند که راه آن انتقال حقیقت دفاع مقدس است، راویها و شکل ظاهری منطقه معرفی باید این حقیقت را منتقل کنند تا آن اثر گذاری را داشته باشد.

وی در همین رابطه تصریح کرد: جشنواره رهاورد سرزمیننور که زائرین تا به امروز 32 هزار اثر به آن ارسال کرده اند یکی دیگر از فعالیتهای خوبی است که در غالب فیلم، انیمشن، عکس تعریف شده تا آثار این همایش فرهنگی مورد داوری قرار گیرد.

رئیس ستاد مرکزی راهیاننور در پایان از ثبت ملی یادمان های راهیان نور خبر داد و گفت: همه یادمان های ما ثبت ملی شد ضمن اینکه راهیاننور به عنوان یک اثر غیر ناملموس در سازمان گردشگری ثبت شد که در همین رابطه ثبت جهانی نیز هست چرا که ما در بخش بین الملل هم هر ساله بازدید کنندگانی داریم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار