کارگردان فیام «آپاراتچی» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

«آپاراتچی» با نگاه اجتماعی به دفاع مقدس پرداخته است

طاهرفر با بیان اینکه لازمه موفقیت سینمای دفاع مقدس نگاه جدید و پرداختن به قصه‌های روایت نشده است، گفت: در فیلم «آپاراتچی» با نگاه اجتماعی به دفاع مقدس پرداخته است و رویکرد طنز ِآن موجب جذابیت و تفاوت شده است.
کد خبر: ۶۵۸۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۲ - 25March 2024

«آپاراتچی» با نگاه اجتماعی به دفاع مقدس پرداخته است«علی طاهرفر» کارگردان فیلم سینمایی «آپاراتچی» که در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین فیلم اولی برای فیلم «آپاراتچی» شد، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با بیان اینکه توجه به فیلمسازان جوان و فیلم‌اولی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای سینمایی ایران خواهد بود، اظهار داشت: قطعأ جوانان جدید فیلمسازی در تمام نقاط ایران وجود دارند که بتوانند سرعت مسیر پیشرفت سینمای ایران افزایش دهند. 

وی که این  روزها فیلم «آپاراتچی» را در چرخه اکران نوروزی دارد، دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌اولی را یک اتفاق مهم برای خود و فیلم «آپاراتچی» دانست و تصریح کرد: قطعاً سیمرغ جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برای هر فیلمسازی هویت، شناسنامه و یکی از ارکان کارنامه او خواهد بود و هست و این مسئله برای من به عنوان فیلمساز چنین بود چراکه جشنواره فجر مهم‌ترین جایزه ملی در عرصه سینمایی است.

کارگردان فیلم «آپاراتچی» افزود: شخصاً چون با اولین فیلم و حضور در جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ شدم، اهمیت این موضوع برای من دو چندان شد چراکه در اولین تجربه به سیمرغ رسیدم و این راه چندین ساله را به مقصد اصلی نزدیک تر می‌کند. البته پیمون راه چندین ساله فیلمسازی در یک سال برای فیلمسازان شهرستانی محقق نمی‌شود چون فیلمسازان شهرستانی که در اقصا نقاط ایران سالیان سال مشغول فیلمسازی تجربی و تلویزیونی و مستند تلاش می‌کنند یک مسیر سخت و فرسایشی را برای رسیدن حوزه سینما و جشنواره فجر طی می‌کنند.

طاهرفر در پاسخ به اینکه علت سختی‌هایی که برای فیلمسازان شهرستانی در ورود به جشنواره فجر وجود دارد، چیست، گفت: این علت، یک علت امروزی نیست؛ علت آن به نظرم بنیاد اشتباه سیاست‌گذاری در ادوار اولیه دولت‌هایی است که روی‌کار آمدند و یک نگاه عجیب و غریبی که به شهرستان‌ها در حوزه سینما داشتند. از همان دوره‌های اولیه‌ی معاونت سینمایی ناخداآگاه یک نگاه مرکز به شهرستان، پایتخت به شهر که خیلی نگاه عامیانه‌ی است به سینما هم رخنه پیدا کرده است و طی چهار دهه همه فیلمسازان وقتی که سقف پراوزی‌شان در شهرستان‌ها پُر می‌شد، هیچ چاره‌ای نداشتند و باید یا به تهران مهاجرت می‌کردند و در پایتخت به سینما ورود پیدا می‌کردند و وارد سینما می‌شدند و یا باید خودشان را قانع و راضی می‌کردند که باید در شهرستان خودشان بمانند و از دسترسی به سینمای ملی محروم باشند.

کارگردان «آپاراتچی» به ظرفیت فیلمسازی در شهرستان‌ها پرداخت و خاطرنشان کرد: خیلی از همکاران و عزیزان من در شهرستان‌ها که قطع به یقین پتانسیل و قابلیت‌های فراوان‌تری از آنچه امروز در فیلم من در آن شاهد هستیم، داشتند بخاطر عدم دسترسی به امکانات نتوانستند در جریان ملی سینما حضور پیدا کنند و این خلاقیت‌ها و توانمندی‌های سینمایی ما هدر رفت و استعدادهای زیادی باطل و ضایع شده است. 

 

طاهرفر درباره استقبال از فیلم «آپاراتچی» در تبریز و دیگر  نقاط کشورمان گفت: خوشبختانه استقبال ویژه و خاصی صورت گرفته است؛ استقبال از فیلم ما بعد از جشنواره فیلم فجر بی‌نظیر بوده است. این فیلم برای یک استان افتخار افرینی کرده لذا بخاطر همین شخص استاندار، فرمانده لشکر و شهرداری و شورای شهر و دیگر مجموعه‌ها با ما ارتباط برقرار کردند و مراتب قدردانی را به ما داشتند لذا نهادی که اهمیت سیمرغ فیلم فجر را می‌فهمد قطعا اهمیت سینما را هم می‌فهمد و متوجه خواهد بود لذا اگر در یک استان یک اتفاق فیلمسازی رخ بدهد، همیت وجود خواهد داشت. 
توجه ویژه به استان‌ها با رویکرد توجه به منابع غنی تاریخی، فرهنگی و تمدنی می‌تواند با پتانسیل هر استان رقم بخورد. 

این برنده سیمرغ جشنواره فجر تولید فیلم آپاراتچی را محصول توجه و اعتماد مجموعه‌ها به نسل جدید سینما دانست و گفت: پروژه‌ی با این حجم از هنرور و اتفاق که مروبط به دهه 60 رقم بخورد. به نظرم یک جریان در حوزه اعتمادسازی و اعتماد کردن نهادها به فیلمسازان شهرستانی درحال رقم خوردن است که هرچه این اعتماد چابکتر شود و سرعت بیشتری بگیرد، نتایج خودش را قطعا خواهیم دید. 

وی در پاسخ به اینکه سینمای دفاع مقدس با چه ویژگی‌هایی می‌تواند مورد استقبال مخاطب قرار گیرد، گفت: لازمه موفقیت سینمای دفاع مقدس نگاه جدید و پرداختن به قصه‌های روایت نشده است، گفت: ما در فیلم «آپاراتچی» با نگاه اجتماعی به دفاع مقدس پرداختیم؛ فکر می‌کنم رویکرد طنز ِآن موجب جذابیت و تفاوت فیلم شده است و باید همین رویکرد در آثار سینمای جنگ تجربه و روایت‌های نگفته به‌تصویر کشیده شود. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار