یادداشت/

حجاب هدیه‌ای الهی و تاثیرگذار در امنیت فردی، اجتماعی و خانوادگی

حجاب و پوشش یکی از ارزش‌ها و هنجار‌هایی است که در حفظ، سلامتی و پاکی محیط خانواده و امنیت و آرامش زن در داخل جامعه نقش حیاتی ایفا می‌کند.
کد خبر: ۶۶۲۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۲ - 21April 2024

حجاب هدیه‌ای الهی و تاثیرگذار در امنیت فردی، اجتماعی و خانوادگیگروه اجتماعی دفاع‌پرس - سرتیپ دوم «جواد تقوی» فرمانده انتظامی استان اردبیل؛ پوشش دینی، پیام عفت، شخصیت و خداترسی زن مسلمان است و مردان جامعه نه تنها به چنین بانویی چشم طمع نخواهند داشت که او را نیرویی بالفعل در هر چه وسعت بخشیدن امنیت اجتماعی دانسته و نجابتش را می‌ستایند.

بسیاری از شرارت‌های افراد، ناشی از نداشتن تربیت دینی و اخلاقی می‌باشد و ارزش‌های دینی مانند حجاب می‌تواند باعث کاهش این شرارت‌ها و آسیب‌های اجتماعی در جامعه گردد.

حجاب یک هدیه الهی است که خداوند به بندگان خود عطا کرده است تا در سایه آن به سعادت حقیقی برسند و اثرات مختلفی بر افراد به خصوص بر زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی آنان دارد.

لزوم پوشیدگی خصوصا پوشیدگی زن در برابر مرد نامحرم یا بیگانه یکی از مسائل مهم حجاب اسلامی است که در قرآن نیز به آن اشاره شده است، بی توجهی به مسئله حجاب هرگز به نفع فرد و جامعه نیست.

حجاب و عفاف دو مقوله از هم جدا نشدنی هستند و نهادینه سازی آن به عنوان یک ارزش سبب حفظ کرامت انسانی بانوان، تحکیم بنیان خانواده و ارتقاء سلامت روحی جامعه می‌شود.

حجاب آمده تا غیرت شوهران، پدران و برادران را به زنان معرفی کند و شیطان و شیطانیان را مایوس گرداند و زنان در سایه سار ولایت الهی همچون مروارید در صدف جای گرفته و بدرخشند.

پوشش اسلامی و حجاب سبب حفظ حریم و کرامت انسانی می‌شود و این پوشش اسلامی سبب می‌شود تا زن به گوهر وجودی خود آگاه شود و به این آگاهی دست یابد که مسئولیت زن در جامعه خطیرتر و والاتر است.

نباید از این مهم غافل شد که حجاب مهم‌ترین عامل آرامش روانی بوده و سلامت جسمانی انسان را افزایش و بستر ساز استحکام پیوند خانوادگی، استواری جامعه بشری، احیای ارزش‌ها و زمینه ساز رسالت اجتماعی زنان است.

در مقابل رواج بی حجابی که از توطئه‌های فرهنگی دشمنان بوده و در قالب نهادینه سازی سبک زندگی غربی سعی در رواج بی بندو باری بین زنان و دختران دارند، این بی حجابی عامل سقوط شخصیت زن، ایجاد بیماری روانی در جامعه، فروپاشی کانون خانواده، از بین رفتن امنیت فردی و اجتماعی و عامل سقوط جامعه بشری است.

پیامد‌های دیگر بی حجابی از بین بردن عظمت و ابهت زن، تضعیف معنویت در خانواده و جامعه ترویج سبک زندگی غربی و مصرف گرایی است، که می‌طلبد با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی، تربیتی، تبلیغی و رسانه‌ای در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه به ویژه بین نسل جوان نقش آفرینی کرد.

با استفاده از فرصت‌های تبلیغی و فرهنگی نباید اجازه داد نسبت به مسأله حجاب و عفاف کم توجهی صورت گیرد و این مهم باید بین نسل امروز به عنوان یک ارزش نهادینه شود، چراکه کم توجهی به حجاب آثار زیان بار فردی و اجتماعی فراوانی در پی خواهد داشت.

حجاب و عفاف فقط مختص زنان و دختران جامعه نیست بلکه مردان نیز در این زمینه وظایفی دارند، در قرآن روایات فراوانی در این زمینه وجود دارد، وظیفه مردان در برابر حجاب هدایت و کنترل همسر و فرزند است.

خداوند در قرآن می‌فرمایند: «خود و خانواده خود را از آتش جهنم دور سازید، آتشی که هیزمش مردمان و سنگ‌ها هستند.» و این نشان دهنده مسئولیت خانواده بر دوش مردان است.

عفت ورزی مردان از دیگر سفارشات است، پیامبر (ص) فرموده است در برابر زنان مردم عفیف باشید تا زنان شما عفیف باشند.

گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه لازمه نقش آفرینی خانواده ها، نهاد‌های فرهنگی و تربیتی، دینی و رسانه‌ها است، حجاب و عفاف باید به عنوان یک ارزش در جامعه به ویژه بین زنان و دختران نهادینه شود و این مهم در گرو تقویت و نهادینه سازی معنویات است.

نهادینه سازی حجاب و عفاف به عنوان یک ارزش سبب می‌شود جامعه در برابر توطئه‌های فرهنگی دشمن مصون بماند و جلوی رواج بسیاری از آسیب‌های اجتماعی گرفته شود.

باید با کمک خانواده در تربیت دینی فرزندان نقش افرینی کرد و فرزندان از محیط خانواده با مقوله حجاب و عفاف آشنا شوند و در مراکز علمی، آموزشی و فرهنگی اهمیت این مهم تبیین و ترویج داده شود، فرهنگ سازی مهم‌ترین عامل در نهادینه سازی حجاب و عفاف به عنوان یک ارزش است.

نهادینه سازی فرهنگ و سبک زندگی اسلامی ایرانی بین نسل امروز سد راه فرهنگ غربی خواهد شد و با ارائه الگو‌های ایرانی باید نسل امروز را از فرهنگ مدگرایی و غربی که در پی رواج بی بند و باری است، دور کرد.

حفظ حجاب در بخش خانوادگی استواری آن را در پی داشته و کانون خانواده را استحکام می‌بخشد؛ بطوریکه رسیدن به آرامش و اطمینان قلبی و تعادل شخصیتی در پرتو حجاب محقق می‌شود.

با حفظ حجاب و پوشش مناسب دختران و زنان، بسیاری از بیماری‌های اخلاقی، جنسی و حتی روانی کاهش می‌یابد و تدبیری که خداوند به کاربرده تا زنان از جمال خود در جهت آرامش بخشی و اعتدال جامعه انسانی بهره گیرند، قرار دادن عنصر حجب و حیا در روح زن است.

یکی از فلسفه‌های حقیقی وجوب حجاب، حفظ آرامش زن، مصونیت جامعه از فساد و عمق و معنا بخشیدن به امنیت اجتماعی با توسعه آن است.

حجاب و پوشش اسلامی برای مردان و زنان، تنها از کارکرد فردی برخوردار نیست و فقط برای سامان دهی خلقیات و ملکات نفسانی آدمیان موثر نمی‌باشد بلکه از کارکرد اجتماعی نیز برخوردار است.

افرادی که دارای هوش معنوی بالا و یا از منابع کنترل معنوی درونی بسیار مناسبی برخوردارند، از تعارض درونی کمتری برخوردار بوده و در پی احساس آرامش بالا دارای طول عمر بیشتری نسبت به کسانی هستند که از معنویت فاصله گرفته اند.

حجاب به عنوان یک ارزش دارای آثار گوناگونی است که یکی از آن‌ها باعث پایداری ومستحکم شدن پیوند خانوادگی می‌باشد. از آثار اولیه رعایت حجاب در جوامع، استحکام نهاد خانواده به عنوان کوچک‌ترین و مهم‌ترین نهاد اجتماعی است. با رعایت اصل حجاب و پوشش در محیط بیرون خانواده، حریم زن وشوهر حفظ می‌شود و خانواده دارای ثبات خواهد شد. حجاب سبب صمیمیت رابطه می‌گردد و برای کانون خانواده مفید می‌باشد.

حجاب دارای کارکرد‌های فراوانی از جمله ارزش نهادن به پوشش وحجاب، ارج نهادن به اوامر الهی است، کاهش فساد اخلاقی و کنترل روابط نامشروع، پاسخگویی به نیاز فطری در زن، تشخیص هویت دینی، ایجاد امنیت اجتماعی، تحکیم بنیاد خانواده، ایجاد آرامش روانی در بین افراد جامعه، از بین بردن فشار‌های اجتماعی نامشروع و نابهنجار، مبارزه با تهاجم فرهنگی، هدایت، کنترل وبهره مندی صحیح از غرایز وامیال انسانی، سلامت و زیبایی موقعیت‌های اجتماعی وفرهنگی مردان و زنان جامعه اسلامی، مصونیت زنان در همه زمان‌ها و مکان‌ها، کاهش مد پرستی بانوان، حضور معنوی زنان در محیط اجتماعی، حفظ نیروی کار در جامعه اسلامی، کاهش چشم گیر مفاسد فردی و اجتماعی در جامعه اسلامی، حفظ ارزش‌های انسانی مانند عفاف و پاکدامنی و متانت، آسیب‌های ناشی از بد حجابی و تاثیر آن در حفظ بنیان خانواده، عدم امنیت برای زنان در جامعه، نابود شدن شخصیت و وقار زن، فروپاشی کانون گرم خانواده، انحطاط جوانان و نوجوانان و در نهایت سقوط جامعه به گرداب فساد، گسترش بیماری‌های روحی و روانی، افزایش آمار طلاق، کاهش مسئولیت پذیری جهت رشد و تعالی جوامع اسلامی، گسترش بی بندوباری، فقدان تعادل فکری، راهکار‌های مبارزه با بدحجاب برای حفظ بنیان خانواده، تقوا، ایمان، اعتقاد به خداوند و ذکر او خود را در برابر وسوسه‌های شیطان، احیای فرهنگ اصیل اسلامی در زندگی خویش در امور گوناگون، قرار دادن الگو‌های والای اسلامی به دختران و زنان مانند حضرت فاطمه (س) و حضرت زینب (س)، پیروی از سنت‌های اسلامی در ازدواج به صورت آشکار و نهان و فردی و اجتماعی است.

پیامد‌های ناگوار بدحجابی بر اجتماع طلاق و تهدید خانواده، هوس مداری و تخریب خانواده، چشم چرانی و مقایسه با همسر، لذت گرایی، دوستی‌های نامشروع، غفلت از معیار‌های اصولی در گزینش همسر، فریب ظواهر آراسته است.

امروزه حجاب یک مسئله جهانی می‌باشد و نقش بسزایی در تحکیم خانواده و استواری جوامع بخصوص در جوامع اسلامی را برعهده دارد. حجاب بالاتر از یک شعار و پرچم برای دوام کانون گرم خانواه، برای تربیت نسل‌هایی باتقوا و پاک دامن و عفیف و بشارت دهنده زوال و نابودکننده فرهنگ برهنگی و بدحجابی و بی حجابی و بازگرداننده تقوا و ایمان به بشریت است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها